sunnuntai 20. syyskuuta 2015

20.9.2015 Toteutunut reitti

Toteutunut reitti
Meillä oli Ostarassa päällä SPOT-lähetin, joka lähetti sijaintimme satellitin kautta palveluntarjoajalle n. 10min välein.  Nämä paikkamerkinnät on mahdollista upload:ta palveluntarjoajan sivuilta kml, gps tai csv tiedostomuodossa, jolloin niillä on mahdollista tarkastella jälkeenpäin kulkemaasi reittiä esim google maps tai -earth ohjelmalla.  Muitakin vaihtoehtoja varmasti löytyy.

Itse etenin helpointa reittiä, eli googlen my maps avulla, jolloin latasin vain SPOT-lähettimen tallentamat paikkatiedot maps-karttaan.  Yksinkertainen kun ensin löysin, että miten tehdään.  Yritin ensin ladata google earth:n kautta, mutta en löytänyt miten reittipisteet olisi saanut julkaistua.. ehkä löytyy myöhemmin, jos viitsii syventyä asiaan enemmän..

torstai 27. elokuuta 2015

24-27.8.2015 Pillit pussiin ja kotia kohti...

Kuivattelua
Veneilykausi 2015 päättyy meidän osalta 1,5kk normaalia aikaisemmin.  Olimme jo henkisesti asennoituneet siihen, että vene nostetaan heti ylös Helsingiin palattuamme.  Hienosäätönä vielä päätettiin, että viimeinen viikko käytetään veneen talviteloille laittamiseen.  Tässäkin mielessä on poikkeuksellinen veneilykausi ja siitä seuraava poikkeukselliset viikonloput syksyyn.

sunnuntai 23. elokuuta 2015

23.8.2015 Porkkala-Marjaniemi

Porkkala opas
Muistettavaa Porkkala Marinasta on, että vierasvenepaikat ovat tulosuunnasta, heti ensimmäisen laiturin tulosivustalla.  Tulolaiturin takana ja seuraavat laiturit ovat kausipaikkoja.  Yöpymismaksu on normaalisti 25€, mutta nyt saunan ollessa epäkunnossa, oli alennettu hinta 20€.  Sisältää sähkön ja suihkut.  Etsimme rannasta merkkejä luontopoluista tai muista nähtävyyksistä epätoivoisesti, kunnes rakennuksien ja pysäköintialueen takaa löytyi ilmoitustaulu, jossa oli ohje älypuhelinopastukseen.

lauantai 22. elokuuta 2015

22.8.2015 Groplandet-Porkkala

Merikotka
Aamu valkeni aurinkoisena.  Yöllä heräsin tai eihän se ollut vielä yötä, ennen puoltayötä, ääniin kun joku ankkuroi pimeässä tähän lahdenpohjukkaan.  Meillä oli mastossa ankkurivalo ja peräkannella vielä tunnelmavalona myrskylyhty, joten pieni vilaisu ja takaisin nukkumaan.  Aamulla heitä ei enään näkynyt.

perjantai 21. elokuuta 2015

21.8.2015 Hanko-Groplandet

Illat pimenevät
Vaikka kesäkuun käynnillä Hangosta jääi hapan maku suuhun, ei tuo happamuus poistunut vielä tällä käynnillä.  Jotenkin tämä paikka ei tunnu minulle "kotoisalta", jostakin syystä.  Eilen illalla, kun tulimme hankoon klo 17:30, oli tarkoitus ehtiä kaupoille.  Keskustaan kävellessä alkoi "nälkä kasvamaan" ja päätettiin yrittää hankkia punaviinipullo + kuohujuoma loppumatkalle.  Pelkona vain oli, että paikallinen alko menee kiinni jo klo 18.  Tämä aiheutti sitten jakaantumisen, minä lähdin etsimään pitkäripasta ja Johanna suunnisti tuttuun markettiin.  En kyllä muista olenko koskaan juossut tuollalailla pitkäripasto etsien, mutta tämäkin aarteenetsintä päättyi onnellisesti.

torstai 20. elokuuta 2015

20.8.2015 Bengtskär, Örö-Bengtskär-Hanko

Torstai 20.8
Bengtskär
Herätys 7:30 ja matkaan heti kasin pintaan.  Örö jää pikkuhiljaa taakse, aurinkoisena.  Illalla katsottu reitti menee melkein suorinta mahdollista tietä kohti Bengtskäriä.  Jo alkumatkasta huomasimme, että Garminin kartassa ei ole kaikkia Örön kaakonpuolisia viittoja tai linjatauluja.  Örön itäpuolelta näyttäisi olevan linjatauluin merkitty reitti avomerelle.

keskiviikko 19. elokuuta 2015

19.8.2015 Björkö-Örö

Auringonlasku Björkössä,
edustalla rannikkovartioston Tursas
Loistosäät jatkuvat ja aamulämpöisillä alettiin soittelemaan Bengtskärin matkanjärjestäjille, että miten saarelle pääsee.  Rosalasta lähtee kuljetuksia puolenpäivän jälkeen ja oman veneen voisi jättää johonkin viikinkikeskuksen läheisyyteen.  Matkanjärjestäjä osoittaa paikan, kunhan ottaa yhteyttä heihin ja sopii asiasta.  Heiltä sai myös hyviä ohjeita, mm Bengtskärin majakan isännän puhelinnumeron.  Soitto hänelle ja asiat alkoivat olla selvillä.

tiistai 18. elokuuta 2015

17-18.8.2015 Björkö

Miinalaiva Uusimaa
Emme jääneet odottamaan Naguun koululaisien viikonlopun alkua, vaan suuntasimme kauniissa kesäsäässä ulkosaaristoa kohti.  Jo jonkin aikaa siinti mielessä päästä käymään Bengtskärin majakalla ja tätä silmällä pitäen seuraava kohde on Björkö.  Esiselvityksien mukaan kuvankaunis luonnonsatama, jota ei pitäisi ohittaa.

sunnuntai 16. elokuuta 2015

16.8.2015 Nauvo eli Nagu

Kauden lopetusALE
Matka Nauvoon meni yhtä aurinkoisessa säässä, mitä oli eilinen.  Veneitä nyt sunnuntaina on huomattavasti enemmän liikkeellä.  Osa palailee viikonlopun vietosta, osalla varmaan lomat loppuivat.  Me ajelimme hissukseen kohti Nauvoa ja odottaen, että Nugu tyhjenee viikonlopun viettäjistä.  Vähän jännitti, että onko satama vielä täynnä, kun moottoriveneitä huristi kovaa vauhtia ohi samaa kohdetta kohti, mutta huoli oli aiheeton, sillä suurin osa niistä tankkasi veneen ja jatkoivat eteenpäin.

lauantai 15. elokuuta 2015

15.8.2015 Jungfruskär-Korpoström

Hylje?
Jungfruskär on käymisen arvoinen paikka.  Kihti antaa tälle paikalle vielä oman suolansa.  Jo muutaman päivän olemme miettineet loppureittiä ja mitä halutaan vielä nähdä/kokea.  Bengtskär on ollut näissä koko ajan mukana, josko olisi niin tyyntä, että pääsisimme siellä käymään, omalla veneellä.  Ruokakauppa on lähipäivien asia ja tämä kauppa ratkaisi tämän päivän kohteen, joka on Korpoström.

perjantai 14. elokuuta 2015

14.8.2015 Lappo-Jungfruskär

Jungfruskär laituri
Lappo on sympaattinen vierassatama, jonne voi poiketa toistekin, vaikka Lapon kehuttuja ahvenfileitä ei saatu pakallisesta ravintolasta.  Tuuli oli yön aikana kääntynyt taas lounaaseen.  Tämä tiesi meille vastatuulta, koska suunnitelmassa on mennä Kihdin keskellä olevaan Jungfruskäriin.  Tämä vanha linnoitussaari on vapautunut yleiseen käyttöön puolustusvoimilta vähän ennen vuosituhannen vaihdetta ja metsähallitus on kunnostanut nämä paikat virkistyskäyttöön, luontopoluin ja levähdys-/grillipaikoin.  Suurimpaan osaan näihin paikkoihin pääsee yhteysaluksella tai ainakin osaan.  Tähän lisäksi on käytettävissä taksiveneitä ja yrittäjiä, ketkä järjestävät päiväretkiä.

torstai 13. elokuuta 2015

13.8.2015 Seglinge-LappoLuontopolku

Matka Lappoon alkoi aurinkoisessa mutta tuulisessa säässä.  Aamuyöllä voimistunut pohjoisenpuoleinen tuuli puhkui 10m/s.  Tuulenpuuskat tulivat yli saaren myös meidän ankkurointipaikkaan. Onneksi ankkuri lähti irti pohjasta helposti, pohjan pohja-aines vain kuulemma pöllähti, Johanna totesi.
Emme lähteneet nostamaan purjeita tälle matkalle.  ”Keksi ja Tee”, kuten Tekesin eräässä sloukanissa sanotaan ja me lähdettiin tuolle linjalle.

keskiviikko 12. elokuuta 2015

12.8.2015 Seglinge SW, Segelskärin kautta

Reitti Kastelholma-Seglinge
Illalla olimme päättäneet mennä tutustumaan Granskärissä tukikohtaansa pitävän purjehdusseuran Färjsundets Seglarföreningin klubisatamaan.  Vuonna 2013 painetussa Ahvenanmaan Vierassatama.kirjassa se mainitaan että vierailijat ovat tervetulleita, jos tilaa vain löytyy.

tiistai 11. elokuuta 2015

10-11.8.2015 Maarianhamina-Kastelholma ja loma...

Itäsatama
Itäsatamassa aamu valkeni auringoisena ja lämpöisenä.  Eilen epäonnistunut kauppareissu oli tarkoitus tehdä heti aamusta, mutta meitä nukutti sen verran, että ihan heti ysiltä ei päästy liikkeelle.
 Ilmeisesti aikaero vaikuttaa ja myös jotain tekemistä oli alitajunnasta kuuluvalla kuiskauksella, ".. anna kauppiaan täyttää hyllyt uusilla tuoreilla tuotteilla rauhassa..",  näin viikonlopun jälkeen.  Joten lomamoodi syvenee..

sunnuntai 9. elokuuta 2015

9.8.2015 Arholma(Ruotsi)-Maarianhamina..

Arholma, Hyvää matkaa :-)
Ilta Arholmassa oli ihastuttava. Tosin kauniilla ja lämpimällä ilmalla oli siihen suuri osuus sekä seura.  Saimme nukkua rauhassa, vaikka aamulla herätessä huomasimme veneen kääntyneen 180 astetta.  Tuollaisella pienellä vireellä tällä ei ole merkitystä, mutta kovalla tuulella kyllä.  Aamutoimet tehtiin verkkaisesti, omalla tahdilla. Oliko haikeutta ilmassa, sillä nyt lähdemme takaisin Suomeen ja ei osaa sanoa, tulmmeko tänne milloin takaisin, jos koskaan.