keskiviikko 19. elokuuta 2015

19.8.2015 Björkö-Örö

Auringonlasku Björkössä,
edustalla rannikkovartioston Tursas
Loistosäät jatkuvat ja aamulämpöisillä alettiin soittelemaan Bengtskärin matkanjärjestäjille, että miten saarelle pääsee.  Rosalasta lähtee kuljetuksia puolenpäivän jälkeen ja oman veneen voisi jättää johonkin viikinkikeskuksen läheisyyteen.  Matkanjärjestäjä osoittaa paikan, kunhan ottaa yhteyttä heihin ja sopii asiasta.  Heiltä sai myös hyviä ohjeita, mm Bengtskärin majakan isännän puhelinnumeron.  Soitto hänelle ja asiat alkoivat olla selvillä.

Saarelle meneminen omalla veneellä on haasteellista, varsinkin syväyksen kanssa, sillä nyt matalalla oleva vesi estää jopa meidän menemisen itäpuolen laituriin.  Meidän syväys 1,75m.
Tulevien päivien sääennuste on kuitenkin niin lupaava, että länsi-/lounaispuolen kalliolle on mahdollista päästä.  Isännän kanssa sovittiin, että soitan hänelle vähän ennen kun saavumme Bengtskäriin ja hän soittaa oman henkilökunnan paikalle antamaan meille ohjeita rantautumiseen.  Isäntä myös toivoi, että tulisimme mielummin aamusta, sillä risteilyjä tekevät alukset liikennöivät vilkkaimmin puoliltapäivin aina iltapäivään.  Näin sovimme, että tähtäämme klo 10 aikoihin siellä.  Lisätietoa http://www.bengtskar.fi/omavene.htm

Näin viikon kohokohta alkoi olla selvä, jota jännityksellä odotetaan.  Päätimme vielä, että menemme tänään Öröön, josta on lyhyin matka Bergskäriin.  Tosin joudumme puikkelehtimaan vähän tuntemattomien vesien läpi Örön saaren itäpuolitse, mutta luvattu tyyni ilma ja etsitty syvempien vesien reitti ei tuottane ongelmia.  Sinänsä mielenkiintoista, että Garmin vasta päivitetty kartta ei näytä Örön Itäpuolella olevia viittoja.  Näitä ei ole päivitetty paperikarttaan, mutta IPad:n Navionic-kartassa ko viitat näkyvät.  Oma jännityksensä tämäkin, kun toleranssit ovat vähän pienemmät ja tuntemattomia vesiä.
Björkö septityhjennys

Björkön haikea katse?
Matkaan lähdettiin klo 1030 ja päätettiin samalla kokeilla Björkön lahdessa olevaa septitankin tyhjennystä.  Näitä ankkuroituja tyhjennyspisteitä on vilkkaimmissa pisteissä ja myös esim. Örössä, mutta olemme tavallisesti käyttäneet sähköllä toimivia imutyhjennyspisteitä.  Ainakin täällä Björkössä manuaalinen imutyhjennys toimi vallan loistavasti.  Jopa paremmin/tehokkaammin, mitä joissain paikassa olevat sähköpumput.  Erittäin positiivinen kokemus ja pidetään saaristo siistinä edelleen sekä tarra veneessä. Tähän kun lisää vielä Björkössä laiduntavien lehmien haikean katseen poislähtiessämme, tulemme varmasti takaisin vielä.. :-)
Vänön vierasvenesatama

Päivän purjehdus oli moottorointia.  Menimme ns pohjoisempaa reitti, pieniä väyliä ja oijottiin tilaisuuden tullen.  Ylitettiin taas kerran tulomatkan vanavesi, joka näkyi selkeästi Borstön saaren pohjoispuolella.  Muistelimme kuinka silloin luovimme 10m/s vastatuuleen, kohti Jurmoa.  Tuolloin oli kesäkuun 10 päivä..  Kuunari Helena oli samassa paikassa..  Näin tämä aika menee. Nyt ajoimme koneella ja päätimme vielä mennä Vänön eteläpuolitse, jotta näkisimme edes vilaukselta Vänön vierassataman.  Siellä muutama vene olikin.

Öröön pohjoisesta
Vänön eteläpuoleta matka jatkui suoraan Örön länsipuolelta olevalle selälle, vähän taas extremeä oikoen Stora Bosskärin eteläpuolelta.. hiljakseen ajeltiin.. Taas ylitettiin Ytterstgrunden jälkeen menomatkan vanavesi.  Nyt oli tosi syvä jälki, koska silloin 10m/s länsituuli antoi hyvän venevauhdin.. Johannallakin oli mairea hymy huulilla sillä tuolloin matka oli vielä alussa ja jotenkin sitä energiaa/intoa/odotusta oli toisella lailla, mitä nyt loppumatkasta..

Örönlahden levälautta
Loppumatkan Öröön ajoimme samoja jälkiä, mitä sieltä lähdimme, eli tulimme suoraan Öröön pohjoisesta ja siitä Itäpuolelta Öröä uuteen vierasvenesatamaan.  Harmiksemme törmäsimme vielä levälauttaan..
Itäpuolella on muuten linjataulutkin muutaman viitan lisäksi, jotka ovat olleet ilmeisesti puolustusvoimien käytössä.

Örön satamassa oli nyt hyvin tilaa, vaikka tapaamamme muutamat veneilijöt viestittivät, että koko kesä Örö on ollut täynnä kuin "ammuttu".  Satamakorttorissa ollut nuori tyttö kertoi, että näin tosiaan on ollut ja vasta tämän viikon maanantai 17.8 oli ensimmäinen kerta, että heillä oli alle 10 venettä satamassa.  Muuten on ollut ihan täysi, joka on kyllä täysi poikkeus muihin vierasatamiin nähden.
Reitti Björkö-Örö

Tällä kertaa tämä oli meille vain välietappi, eli emme käyneet kiertelemässä saarella, vaan keskityimme lepäämiseen ja valmistauduimme huomiseen Bengtskärin matkaan.