torstai 27. elokuuta 2015

24-27.8.2015 Pillit pussiin ja kotia kohti...

Kuivattelua
Veneilykausi 2015 päättyy meidän osalta 1,5kk normaalia aikaisemmin.  Olimme jo henkisesti asennoituneet siihen, että vene nostetaan heti ylös Helsingiin palattuamme.  Hienosäätönä vielä päätettiin, että viimeinen viikko käytetään veneen talviteloille laittamiseen.  Tässäkin mielessä on poikkeuksellinen veneilykausi ja siitä seuraava poikkeukselliset viikonloput syksyyn.


Venepukki kasattuna
No mitä sitten kuuluu veneen talviteloille laittoon?  Kannen-, kylkien ja pohjanpesua, purjeiden kuivatusta ja viikkausta pussiin, maston laskua, johtojen-/köysien irroittelua, öljyn- ja suodattimien vaihtoa, venepukin kasausta jne..

Tuosta se nousee
Meillä oli mukana uskomaton määrä tavaraa, joista osa oli ihan turhaan.. ei tarvittu koko aikana.  Sitä tulee loppujen lopuksi aika pienellä määrällä toimeen, joka kannattaisi muistaa ihan joka päivä..

Suorassa?
Yleensä olemme laskeneet tai nostaneet veneen veneseurojen yhteisnostoissa ja -laskuissa, mutta tällä kertaa tarvitsimme autokuljetuksen.  Kuljetukset on aina tietynlainen riski, että kuljetuksen aikana jotain poikkeavaa sattuu, joten kaikki irtonainen tavara on hyvä poistaa tai sitten kiinnittää veneessä siten, että eivät pääse valtoimenaan liikkumaan.  Ihan sama periaate, mitä merelläkin purjehdittaessa.. tavarat kunnolla kiinni, että ei tarvitse keräillä ympäri lattioita rikkinäisenä.
Sulassa sovussa, vaikka maantiellä

Kapeata ja roikkuvia oksia
Meidän venetyypissä on vielä sellainen hankaluus, että kun veneessä on kiinteä lasinen tuulilasi, se estää maston laskemisen veneen keskilinjan suuntaisesti.  Tämä ei onnistu edes niin, että mastolle tekisi omat tukitelineensä, sillä tällöin kuljetuksen kokonaiskorkeus nousee yli 4,4m ja lisää haasteita kiertoteiden suhteen.  Näin parhaimmaksi tavaksi on osoittautunut maston laskeminen baaran (vasemmalle) puolelle, kyljen suuntaisesti ja mastoputki mahdollisimman pitkälle eteen.  Näin masto yläosa, joka on kuljetuksessa veneen vasen takakulmassa, ei viistä tien varsilla olevia puita ja pensaita.  Näissä operaatioissa kannattaa käyttää hyväksi koettuja ammattilaisia.  Oikeilla välineillä 9,7tkg painava vene liikkuu siinä kun mikä tahansa tavara, muun liikenteen seassa.
Omalla paikalla

Kaikki meni hyvin ja vene saatiin pestyä sekä tyhjennettyä loman lopuksi.  Keulaan oli tullut keltaista pinttynyttä likaa, joten päätettiin puhdistaa ja vahata kyljet kunnolla näin syyslämpöisillä, että ei tarvitse sitten räntäsateessa läträtä aineiden kanssa.. poikkeuksellisesti näin tänä vuonna..

Tarkoitus on vielä laittaa kartalle kuljettu reitti ja käydyt paikat.  SPOT tallensi koordinaatit koko matkalta, niin eiköhän ne saa jotenkin näytettyä googlen maps tai -earth välineillä.  Sitten vielä loppumuistelot.. vaikka vain ihan oman muistin virkistämiseksi.. :-)  Kannattiko?

4 kommenttia:

  1. Varmasti kannatti ! Tunnettu tosiasiahan on, että vain tekemättömiä asioita kannattaa katua...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Anu&Matti :-) Kyllähän tuo kannatti ja eiköhän aloiteta toteuttamaan niitä muita, kun saatu pää auki..

      Poista
  2. Oli hienoa matkakuvausta, tuttujakin paikkoja. Kyllä kannatti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Kalle.. Lisäsin jo reittipisteet google maps-karttaan ja laitoin linkin oikealle yläkulmaan "toteutunut reitti"... Linkkaan valokuvia reittipisteisiin, kunhan kerkiä niin pääsee näkemään melkein "livenä"..

      Poista