torstai 20. elokuuta 2015

20.8.2015 Bengtskär, Örö-Bengtskär-Hanko

Torstai 20.8
Bengtskär
Herätys 7:30 ja matkaan heti kasin pintaan.  Örö jää pikkuhiljaa taakse, aurinkoisena.  Illalla katsottu reitti menee melkein suorinta mahdollista tietä kohti Bengtskäriä.  Jo alkumatkasta huomasimme, että Garminin kartassa ei ole kaikkia Örön kaakonpuolisia viittoja tai linjatauluja.  Örön itäpuolelta näyttäisi olevan linjatauluin merkitty reitti avomerelle.
 Pikku hiljaa saarien välimatka kasvoi ja saarien lomassa käännökset saivat loivempia piirteitä.. kunnes ensimmäiset näköhavainnot saatiin Bengtskärin majakkaan.
Naantali-luokan ohjusvene
Samaan aikaan reitillemme osui puolustusvoimien ohjusvene Naantali.  He olivat vartioimassa meidän vesiämme Ljusskärin etäläpuolella ja kun puikkelehdimme saarien lomassa kohti Bengtskäriä, reittime taisi mennä liian läheltä heitä, kun käynnistivät koneet ja lähtivät etäämmälle.  Vai oliko niin, että meidän potkuriäänemme sekoittivat heidän tarkkailua..  Ei saata tietää ja tätä emme tule koskaa tietämään..
Hamina-luokan ohjusvene Pori
Ensimmäinen näköhavainto Bengtskär

Pujettelu saarien välissä jatkui ja vaikka Itämeren korkein majakka näkyi kauaksi, tuntui että matka on pitkä.  Välillä näytti, että meitä saattamaan tuli ja lähti Hamina-luokan ohjusvene, sillä niin kovaa vauhtia se saapui lännestä, mutta jatkoi matkaansa Itää kohti.. pysähtymättä.. edes meidän kohdalla.
Jatkoimme matkaa ja meren päälliset saaret pienenivät ja niitä alkoi olemaan aina vain harvemmassa, tosin kartassa näytti olevan karikoita yms ihan kiitettävästi.

Mutta viimein, 9:30 otin puhelimen käteen ja soitin Bengtskärin Isännälle ja kerroin, että olemme n. 9:45 Bengtskärissä ja saavumme pohjoisen suunnasta.  Lisäksi hän kysyi veneen tuntomerkit.  Näin Matka jatkui ja laitoimme kiinnitysköydet ja peräankkurin valmiiksi rantautumista varten.

Bengtskär itäpuolen laituri
Bengtskär lounaasta nähtynä(aamu)
Kun tulilmme pohjoisrannalle, vastaan juoksi mukava neito kertomaan rantautumisohjeita..  Aika harvoin nuoria neitoja on juossut minua vastaan rantautuessani, mutta tällä kertaa näin oli..  Hymynaama siitä hänelle :-)  Ohje oli, että lounaispuolelta maihin, joten lähdimme kiertämään saarta.. itäpuolitse.  Samalla näimme itäpuolen laiturin, johon yhteysveneet saapuvat Rosalasta ja tietenkin itse majakkasaari+majakka heijasteli upeasti aamuauringossa.

Leidin vastaanotto
Lounaiskulmassa leidi oli sitten vastaanottamassa meitä ja näyttämässä kiinnityspistettä, johon veneen keulan saisi kiinnitettyä.  Laitoimme totutusti peräankkuriin vielä ankkuripallon, jotta tuntemattomasta pohjasta saisimme ankkurin ylös.. vaikka taaksepäin vetämällä.
Bengtskär majakasta
länteen
Tämä olikin myöhemmin iltapäivästä saapuneelle suurelle moottoriveneelle ihmetyksen paikka, sillä hän ajeli meidän ankkurimerkin ympärillä monesti ja lopulta jopa kävi nostamassa merkkiä.  Siinä lukee veneen nimi, joten laski sen takaisin mereen..

Bengtskärin vaiherikas historia
Tässä vaiheessa on hyvä sanoa, että tapasimme saarella luonnonsuojelusäätiön entisen puheenjohtajan, Bengtskärin majakan kunnostuksessa mukana olleen mieshenkilön.  Hän kertoi saaren historiasta, kunnostuksesta, luonnonolosuhteista Bengtskärissä yms..  Varsin mielenkiintoista kuultavaa ja tuollaista historiaa ei kerrota ns "normikierroksilla".  Kiitokset hänelle tästä ja osa tästä tekstistäkin pohjautuu hänen kertomuksiinsa, yhdistettynä internetistä saatuun tietoon.

Ammuksien iskeytymiä
Mutta Itse Bengtskär.  Aika vaikuttava paikka. Olemme kesän kierrelleet Itämerta ja nähneet, kuulleet tarinoita historiasta, kuinka kuninkaat ovat taistelleet näistä rannoista.  Olemme nyt oman historia juurilla, niillä kentillä, joista Miehet ovat taistelleet henkensä kaupalla, tästä kalliosaaresta, mutta tämä on ollut tärkeä paikka, aikoinaan.  Suomenlahden kapein kohta, näkee hyvällä kaukoputkella ja säällä viroon asti.  Käytetty Utön, Örön, Porkalan tykistön tulenjohtopaikkana, Itämeren korkein majakka!!

Muisto jää elämään..
Kallioihin on hakattu henkilöiden nimiä ja päivämääriä, tosin suurin osa varmasti saarella asuneita tai käyneitä  Kalliot ovat myös hioituneet sileiksi veden ja jään vaikutuksesta.  Voi aistia, kuinka karut olosuhteet ovat, kun tämän vierailupäivän sää vaihtuu normaaliin ja siitä syksyyn.. talveen..

Nyt majakan vieressä on nähtävissä virheää heinää/kasvillisuutta, mutta kun syys- ja talvimyrskyt alkavat, taitaa kaikki hävitä..  Meri vie mukanaan.  Majakka on tukevaa tekoa, jotta kestää noissa olosuhteissa ja onhan se kestänyt sodatkin kohtuu hyvin.  Moni on tällä saarella vuosien aikana käynyt ja omat puumerkkinsä kaivertanut kallioon, taistelijoiden nimien joukkoon..

Säveltäjä, lauluntekijä, purjehtija Lasse Mårtenson on tehnyt monta laulua näiltä vesiltä.  Voi vain ihailla, kuinka hän on pystynyt vankitsemaan nämä maisemat, tunnelmat..  Minun purteni, Myrskyluodon Maija, Jurmo..  Rikas mies jos oisin..
Bengtskärin majakan portaat

Polku ja päässä pari porrasta
johtaa..ei minnekkään

En tiedä, pitääkö paikkansa mutta haluan uskoa ja miksi en uskoisi, että Bengtskärin vajan edustalla olevat portaat mainitaan tässä laulussa "Rikas mies jos oisin.."  Laulun sanoissa kerrotaan portaiden rakentamisesta, kuten majakkatorninkin portaat on rakennettu ja kunnostettu sodan jäljiltä. ".. yhdet hienot portaat veisi ylöspäin ja toiset alaspäin ja yhdet, huvin vuoksi, ei minnekkään.."  Kuka kenestäkin on saanut vaikutteita, mutta vois kuvitella, että nuo portaat"..huvin vuoksi ei minnekkään.." löytyvät täältä Bengtskärin majakkasaaren vajan päädystä..  Pari majakkatornin ylimääräistä porrasta on laitettu vajan edustalle.. jotka johtavat "huvin vuoksi ei minnekkään.."

Kiitos!
Tarinoita kuultiin ja niitä oli kiva kuulla.  Vaikuttava paikka ja sen kunniaksi, näitä ihmetellen vierähti koko viisituntinen päivä saarella.

Saarelle pääsee siis yhteysaluksilla Rosalasta ja Hangosta.  Hangosta jos lähtee, saattaa päästä kuulemaan näitä kertomuksia, josta me pääsimme nauttimaan. Näin käsitimme..

Päivä meni ja ilta alkoi lähestyä.  15:10 aikoihin, Hangon yhteysaluksen jälkeen lähdimme mekin kohti Hankoa.  Matkaa Hankoon on vielä lähes 17mpk ja tavoite olisi, että ehtisimme käymään kaupassa.

Miinalautta Pansio
Matkalla nähtiin puolustusvoimien ja rajavartioston aluksia.  Ihmettelimme, että varmaan on nostettu valmiustasoa jostakin syystä, kun näin paljon vartioaluksia on liikkeellä..  Aamupäivän ohjusvene Pori päivysti Hangon vesillä ja uutena tuttavuutena miinalaiva Pansio

Suosittelen käyntiä Bengtskärissä, jos aihe kiinnostaa.
Päivän matkasaldo oli vähän yli 28mpk


Reitti Örö-Bengtskär-Hanko





Sileätä, etelästä, josta venäläiset
yrittivät maihin 26.7.1941

Näkymä etelään
Idästä




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti