tiistai 14. heinäkuuta 2015

13-14.7.2015 Utklippan-Christiansö

Maanantai aamuna, luulimme olevamme ensimmäinen lähtijä, mutta moni pääsi "luiskahtamaan" matkaan ennen meitä.  Varmaan ensimmäiset jo 0500, jos ei aikaisemminkin.  Meidän klo 6 piti kohtuullisesti, sillä olimme liikkeellä 0635.  Utklippan alkoi jäämään pikkuhiljaa horisonttiin, täysillä purjeilla edetessä..  Pitkästä aikaa oli tuulta ja ei edes täysin vastaista.  Tuuli oli aluksi 4-5m/s luokkaa, suunnasta NW, taivas täysin ummessa. Vähän meinasi alkaa tiputtamaan vettä, mutta kun pistin sadevaatteet päälle se lakkasi.. En sitten ottanut sadevaatteita pois loppumatkasta, jolloin ilmakin poutautui..

Kohtaaminen ja vaihtoehtoinen tapa
Matka meini hyvin, purkkareita oli liikkeellä ja samoin rahtialuksia sekä risteilijöitä.  Niitä näkyi pää-asiassa AIS:n välityksellä ja utuisesti taivaanrannassa.  pientä isaa yritettiin saada aikaan samaan suuntaan lähtijöiden kanssa, mutta hyvin pian fliitti hajosi ja ei päästy etsimään parhaita säätöjä.

Alun vähän aukeava 4-7m/s tuuli, kääntyi loppua kohti täysin vastaisemmaksi ja voimistui 8-9 m/s luokkaan, puuskat vähän yli.  Alkumatkan otettu lisäkorkeus kohteeseen, jota oli lähes 1,5mpk, tuli ulosmitattua loppumatkasta, sillä nouseva tuuli nostatti sen verran korkean aallokon, että oli mielekkäämpää ajaa vähän alempaa kurssia, jotta vauhti säilyi..

Reitti Utklippan-Christiansö
Edellisen illan hyljekatseluissa olimme unohtaneet tehdä matkaeväät, joten tämä oli hankalaa kasvavassa aallokossa.. Ensi kerralla sitten parempi valmistelu..

Matkaa kertyi 43,4mpk, aikaa kului n. 7,5h, pääsääntöisesti nopeus 6-7kn välillä, mutta perille päästyämme tuumasimme yhdessä, että kyllä kannatti tulla tänne.



Suojeltu sammakko, lammet keskellä saarta



Eteläinen puolisko satamasta

Kiinnityimme saksalaisen ketsin kylkeen, toiseksi veneeksi ja ruokailun jälkeen, lähdimme kiertämään saaria.  Saaria tähän kuuluu enemmänkin kuin 2, mutta näille kahdelle on pääsy ja ne ovat yhdistetty kävelysillalla.  Satama on suojainen kaikilta muilta tuulilta, paitsi N ja S.  Nämä tuulensuunnat pääsevät melko vapaasti puhaltamaan läpi saarien välissä olevan salmen.
Saarta ympäröivä muuri 

Uskomattomia ovat rakennukset ja muurit.  Tähän mennessä ollaan nähty ja kuultu paljon Itämeren historiasta ja tämä saari on yksi sellainen, josta Tanskan ja Ruotsin kuninkaat ovat taistelleet "verissäpäin".
Taas löytyi tykki
Terve tuloa hame?

Illalla päätettiin jäädä vielä yhdeksi päiväksi, lepäämään ja nauttimaan 1700/1900-luvun maisemista.










Tiistai14.7.2015

Pohjoinen satama ja laivan edessä ylikulkusilta
Aamupalan jälkeen, siirsimme veneen toisen kylkikiinnityksestä edessä vapautuneeseen paikkaan.  Kävimme katsomassa myös sataman toisella laidalla olevaa poijupaikkaa, mutta poijut näyttivät hentoisilta, joten jätimme veneen kylkikiinnitykseen ja lähdimme kiertelemään saarta, sekä etsimään suojaisaa auringonottopaikkaa saaren itärannan kallioilta.

Tuodaan ja viedään..
Saarelle on yhteysalusliikennettä, joista toinen laiva tulee pohjoisen puoleiseen laivalaituriin (vain turisteja), mutta sataman etälänpuolelle tulee tavarakuljetuksia.  Ainakin näin kauniina päivänä laivat näyttivät olevan täysiä.  Tavaraa ja turisteja kuljettavan laivan tuloon aloitettiin valmistelut tuntia ennen laivan saapumisaikaa, noin klo 9 aikoihin.  Tällöin vierasveneilijöille ilmoitettiin, että vene pitää siirtää pois, koska "big boat coming".  Tätä ennen traktorilla ja pienemmillä siirtovälineillä oli "jyrryytelty" väki hereille.  Aika moinen "logistinen härdelli" vierasveneilijöiden keskuudessa, etsiä uusi paikka tai lähteä merelle, osa aamukohmelossa.  Tänään tiistaina veneitä ei ollut paljoa, joten asia onnistui aika helposti.. mitenhän kun satama on täysi?


Meidän "kivenkolo"

Mutta me lähdimme aurinkoa palvomaan ja nauttimaan samalla "horisonttikuohari", kun eilen jäi nauttimatta.. :-)

Heidän kivenkolonsa
Päivä vierähti kivasti, tuulensuojassa "kivenkolossa" ja katsellen pohjoisesta ja etelästä tulevia veneitä.  Tuulensuoja oli välttämätön, jotta paidan voi ottaa pois, sillä tuuli on edelleen vilpoinen.  Ihmisiä oli Itäranta täynnä ns joka tasainen kallionkieleke oli löytänyt oman "hylkeensä" aurinkoa palvomaan, pikineillä tai ilman.. välillä meressä käytiin vilvoittelemassa.  Hieno päivä..

OSTARA paalupaikalla
Takaisin veneelle palattuamme, oli meidän kylkeen kiinnittynyt jo kolme ruotsalaisvenettä, lapsiperheitä kaikki.  Satama näytti täydeltä jo klo 16 aikoihin, tosin osasyy oli tämä logistinen kuvio, tavaraa ja matkustajia tuova laiva, jolle laiturista oli varattu iso osa.  Aikataulu näytti olevan noin aamu 9-11 ja illalla 18-19, jonka jälkeen paikka vapautui vierasveneilijöille.

Aikamoisen trafiikin saivat lapsiperheet välillä aikaiseksi, kansien yli kulkiessa..  Vanhemmat olivat tietysti opettaneet, miten kuljetaan keulan kautta jne.. mutta kyllä välillä vauhti oli sellaista, että jopa käytöstavoista voisi myös kertoa.. "vauhtia lisätään vasta laiturille päästyä".  Sellaisen huomion teimme, että puolalaisten veneilijöiden keskuudessa oli hieno tapa ottaa kengät pois jalasta, veneen yli kulkiessa.  Oliko tämä vain yksittäisien puolalaisten tapa, vai yleinen?  Aika näyttää...

Selvästi lomakausi on nyt alkanut.  Puolalaiset ja saksalaiset tulevat etelästä ja muut skandit pohjoisesta.  Tanskalaisia myös, mutta vanhempia pariskuntia, ei lapsiperheitä niinkään.
Illalla vielä vaihdettiin muutama sana poislähtöaikatauluista.. 9-10 is perfegto..      

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti