perjantai 24. heinäkuuta 2015

24.7.2015 Hel-Gdansk

Hel näytti olevan turistipaikka.  Rantaelämä ja hiekkarannat ovat ne ykkösjuttu Helissä.  Toisena asiana on tuo "hylje-akvaario", jonka kylkiäisiksi paljon oheispalveluja..

Sotilaiden muistomerkki
Gdansk sisäänajossa
Mielestäni paikka on ihan ok välipysähdyksenä tai jos haluaa viettää rantapäiviä.  Meille tämä vajaan päivän tutustuminen riittää, joten jatkoimme kohti Gdanskia.  Lähtöä varjosti kipparin huono kunto.  Myöhään illalla alkanut vatsan "ärjyminen" ei antanut oikein nukuttua ja pientä kuumettakin oli.  Oliko eilisen päivän lääkityksestä jäänyt jotain ottamatta, sitä päivän aikaan kovasti mietittiin.. ja tästä tehtiin radikaalinen päätös lisätä nesteystystä..



Lastauksen, purkuun, korjaukseen
Odottajia oli kymmenkunta..
Matkaan lähdettiin klo 8:20, lähes tyynessä säässä. Matkanopeus 6,5kn mittariin ja aloimme seurailemaan ympärillä olevien alusten edesottamuksia ja verkkojen sijainteja.  Verkkoja Hel:n niemen ympärillä on tosi paljon ja me teimme periaateratkaisun, pysytellään yli 20m syvyydessä ja ajetaan tuosta..  Tämä ainakin toimi meillä.
Kapitana Porto office

Gdanskin sisäänkäynnin edustalla toiset ohjeet sanovat, että pitää pyytää sisänajoon ja poislähtöön lupa "Kapitane Port":lta.  Samanlainen käytäntö, mitä Tallinna keskusta, Lepa ja monessa muussa. Tällä kertaa luvan saantiin kuului myös veneen tietojen kysely, lippu, matkustajamäärä, mistä tulee..
Näiden jälkeen tervetuloa ja ajoimme meille isosta "portista" sisään..  Heti ihmettelimme uudenkarheita fasiliteettejä.  Kaikki näyttää oleva tiptop-kunnossa..

Laivateollisuutta
Matkalla näimme kahden puolalaisen sotilaan muistomerkin, jotka kuolivat ensimmäisen maailmansodan aloituslaukauksiin.  Nämä laukaistiin saksalaisesta tykkiveneestä.  Samaan syssyyn meitä lähti jälittämään RIB-vene, jossa oli neljä miestä.  Ajoivat hiljakseen meitä kiinni ja tulivat sitten rinnalle.  Kyselivät samat asiat, mitä VHF-puhelimessa kyseltiin, lisäksi vielä moneen kertaan, että onko meidän oma vene vai charter..  lopulta toivottivat tervetuloa ja kääntyivät pois.
Tarkastus tehty

Sisäänajoväylällä näkee koko puolalaisen teollisuuden historian, telakka ja rahtisatamana, varmaan sodanajoilta lähtien, jos ei kauempaakin, ei kuitenkaan sitä viimeisintä, mitä esim Vuosaari edustaa.  Osa laivoista on isoja, mutta loppujen lopuksi aika hiljaiselta näyttää.  Ei rahti liiku kuten Utön luotsimiehet totesivat kesäkuun alkupuolella.

Emme eksyneet kanavassa vaan löysimme suoraan reitin Gdanskin vanhan kaupungin vierassatamaan, ihan keskustaan.  Venepaikkoja oli vielä hyvin vapaana.

Keskustan satama
Sisäänkirjoittautuminen, 3pv/200 paikallista, kun maksu Hel:ssä oli 50 ja Leba 60.  Siisti vierassatama kaikinpuolin ja venepaikan ohjaa ystävällinen herrasmies laitureilla.  Kun vielä satamakonttorin nuori neiti kasvaa hiukan ja oppii hiukan ystävällisyyttä, pehmeyttä, niin täydellistä..
Reitti Hel-Gdansk

Matkaa tuli 17mpk, joista viimeiset 2,5 mpk kanava-ajelua.  Aikaa meni vajaat 3h.

Loppupäivä paranneltiin huonoa oloa, joka alkoikin helpottamaan loppuillasta, oikeilla lääkkeillä ja Johannan hyvällä hoidolla :-)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti