tiistai 7. heinäkuuta 2015

8.7.2015 Byxelkrok-Borgholm

Blå Jungfrun
Aamuherätys oli laitettu kello 6, mutta heräsinkin naapuriveneen lähtöön klo 5:15.  Turun pursiseuran Henriikka lähti kohti pohjoista, meitä iäkkäämpi pariskunta, ovat kierrelleet näitä vesi jo monta monituista vuotta.  Seuraava lähtijä oli naapuri toiselta puolelta, kello 5:35, Ruotsalainen Comfortina 33 ja he lähtivät myös pohjoiseen.  Näin päästiinkin meidän kellonsoittoon 6:00 ja meillä taisi olla nopein "renkaidenvaihto" tälle kesälle, sillä köydet olivat irti jo 6:15.
Yöllä tuuli oli tyyntynyt ja kääntynyt, joten se mitä nukuttiin, nukuttiin kivasti
Tosin Johanna kertoi, että oli vähän pätkittäistä joka taisi näkyä joka-aamuisen "aamuhalin" nopeutena.  Meillä on tapana toivottaa näin Hyvää huomenta toisillemme.

Taivas oli mennyt pilveen jo illalla ja muutama sadekuurokin oli mennyt yli yön aikana.  Pappateltta pitää sitlooran kuivana ja näin meidän mielestä mukavampi astua ulos, vaikka sataisi.  Nyt pilvet roikkuvat alkaalla, tummia joten varmaan sadekuuroja tulossa, kuten alkumatkan aikaan muutama tippa saatiinkin.

Johanna tällä kertaa keulassa
Sääennuste piti paikkansa, tuuli oli tyntynyt 6m/s tuntumaan ja lounaasta tietenkin.  Ajettiin koneella vastatuuleen ja laitettiin siinä samalla aamupalaa.  Vauhtia oli n 5,7kn luokkaa 2200/min..  Hinaaja Varma menee tuolla edellämme ja aika ajoin hahmoa näkyykin..  Mikähän tuollainen möhkäle on, mietimme?  Heidän nopeus oli kuitenkin lähes 8kn joten emme kiinni saa ja näin jää arvoitukseksi.  Muutama muukin aamuvirkku purjeveneilijä havaittiin, kuten Naantalin pursiseuran Idle Day.  Etelään kohti hekin matkalla.

Eilen illalla Byxelkrokissa, pyörämatkan jälkeen, kävi laiturilla pyörähtämässä suomalainen pariskunta.  Heillä oli vene itäpuolella saarta ja olivat tulleet pyörillä Byxelkrokiin.  Heidän kanssaan muutama sana vaihdettiin, harmi että jäi niin pikaiseksi.  Olivat jo käyneet Puolassa asti ja toivotaan Nauticat:lle hyviä sivutuulia paluumatkalle kotiin :-)
Selfie :-)

Matka meni kivasti.  Samanlaiset askareet, naposteltavat ja muutama uusi juttukin tuli esille.  Johanna alkoi ottamaan selfie-kuvia meistä..  Niitä sitten räpsittiin jokunen ja hauskaa oli ja varmasti myös jälkeenpäinkin kuvien parissa.

Matkalla tuuli tyyntyi, kääntyi kaakkoon ja takaisin etelään sekä alkoi nousta, kuten tanskalaisten ennusteessa oli luvattu.  Osan matkaa oli isopurje ylhäällä, antaen lisävauhtia.  Tuulen noustessa aloimme laskemaan, että ehdimmekö Borgholmiin ennen kovemman tuulen alkua ja hyvin ehdittiin.  Vene laiturissa kiinni 11:20.

Borgholmn ruuhkaa
Tuuli alkoikin yltyä 13:00 jälkeen, joten suunitelma onnistui hyvin. Satamaa mainostetaan yhdeksi vilkkaimmista, 150 paikkaa, mutta eihän sielä ollut kun 20-30 venettä.. hiljasta.  Veneitä tuli kyllä vastaan, ehkä 10-15 ja osa ehkä lähtenyt etelään päin.  Lämmitettiin kanttarellikeitto ja sen jälkeen päikkärit.  Ilma oli tuulesta huolimatta lämmin, T-paita ja sortsi keli.

Päikkärien jälkeen perinteisesti ympäristöön tutustuminen. Löysimme autovuokraamon ja varattiin auto perjantaille, joten silloin kierrellään ja käydään etsimässä kaasua Kalmarista..

Byxelkrok-Borgholm
Illalla vielä suunniteltiin jatkoa.  Moni on sanonut, että Christiansø on tutustimisen arvoinen, viimeksi s/y Venla.  Ohjelman ja tuulien mukaan tuleva lauantain ja tiistain välinen aika voisi olla matkapäiviä.  Ensiviikon keskiviikolle ja torstaille on luvattu taas kovia tuulia..  Katsotaan miten ennusteet toteutuvat..  Se mikä illalla huomattiin, että Borgholmin satama on suojainen mutta puuskatuulet ovat erittäin voimakkaita.  Mittari näyttää 8-10m/s ja sitten tulee muutama sekunti tupla-annos..  Tiedä sitten merellä?