torstai 16. heinäkuuta 2015

15-16.7.2015 Christiansö-Svaneke(Bornholm)

Yö Christiansössä meni levottomasti.  Leparit naukuivat ja yöllä luoteen/pohjoisen välillä käynyt tuuli sai veneet liikkumaan vielä enemmän.  Tarkistinkin aamuyöstä lepareiden sijainnin ja pistin yhden varuiksi lisää painetta tasaamaan.. Ei ole tullut oltua ekana veneenä lautassa, saatikka ensimmäinen lautta tuulen puolella, eli olisi tuo poijupaikka varmasti ollut parempi vaihtoehto tällä kertaa ja varmasti aika useasti, jos on vain kohtuudella tuulelta suojassa.

 Ensikerralla siis poijuun, jos poijupaikka vapaana.. :-)  Aamulla vielä keskusteltiin tarkemmasta lähtöajasta ja sisimpänä veneenä ilmoitimme, että "we would like to leave 9:30.  Is it okay for you?"
Kippari itse välillä styyraa :-)
Näin oltiin valmiina lähtemään 0930 ja melkein tämä toteutuikin.  Sataman olessa hyvin täysi, oli tätä ennen satamakapteeni käynyt taas sanomassa "Kaijan" keskivaiheilla oleville.. " big boat coming.."  Aamurähmäisin silmin muutamat kipparit tulivat kyselemään.. "Are you leaving?  When?"  Näin saatin taas aamun jumpat käyntiin.. Me lähdettiin merelle ja osa lopuista siirtelemään veneitä..

Tänään tarkoitus on siirtyä Borholmin puolelle, itärajalla paikkaan Svaneke.  Valinnan teki Johanna, kun suuntasin oli mieluinen molemmille.. Sivutuulessa ..  Läntinen tuuli antoi Reipasta menoa, alun 8 metrin tuuli nousi 10 m/s .. Tosituulensuunta 90 astetta ja suhteellinen 60-70 asteen tuntumassa Lopussa taas aallokko ja tuuli oli sellainen, että Johannalla alkoi ranteita pakottamaan, kun ei viitsitty viimeiselle 30min reivata genoaa.. Olisi kyllä voinut, mutta siinä kisailtiin ruotsalaisen moottoripurjehtimaan kanssa kumpi ennen satamassa :-) moottorilla vai purjein.. No, laiskuutta se oli ja saaren tuntumassa tuuli alkoi taas tyyntymään. Minä sanoisin, että kivaa menoa ja Johanna, vähempikin olisi riittänyt ..
Satamakapteeni työssään..
minulta saa puhelinnumeron,
 kun lisäloma tarvitsee..

Svanekin satamassa etsittiin vähän aikaa paikkaa. Käytiin sisälaguunissa tarkastuskierroksella ja takaisin tullessa satamakapteeni huikkasi, että kiinnity tuohon kulmaan.. Ajelimme eteenpäin ja tarkennus tuli pikaisesti, että ajoit ohi, heti portin jälkeen.. Näin saatiin Ostaralle paikka ja perin ystävällinen satamakapteeni auttoi kiinnityksessä " muurin kupeeseen" hän vielä toivotti tervetulleeksi ja jos tarvitsisimme lisää lomaa, hän olisi valmis soittamaan työnantajalle tämän lomatarpeen.  Näin ystävällistä vastaanottoa ei olla saatu mistään ja samaa luokkaa oli satamatoimistossa ollut rouva.  Hämmästyttävän ystävällistä ja paikkaa voi suositella muutenkin.

Lippu korkealle, että näkyy
Ostara joutui pienoiseen puristukseen päätymuurin ja eteen kiinnyneiden ruotsalaisveneiden väliin. Perälippu jäi nurkkaukseen ja päätimmekin että Suomen lippu pitää näkyä ja nostimme sen maston huippuun.  Ei ollut enään pimennossa, korkeimmalla oleva lippu koko satamassa :-)

Kuninkaallisten portaat
Lisäksi Johannalla oli prinsessalle kuuluva portaikko veneeseen ja pois.  Satamapollarissa olikin piikattu vuosiluku 1869, eli prinsessat/ kuningattaret ovat varmasti kävelleet niitä, kuten taas..

Mielenkiintoinen yhteensattuma oli myös se, että meidän edessä oli kiinnittyneenä vene nimeltä Comodina. Veneen omistaja Margareta Diedrichs on kirjoittanut kirjan "Venekesä, Ruokaa, elämyksiä ja purjehdusta Pohjolassa", joka löytyy myös meidän venekirjastosta.

Reitti Christiansö-Svaneke
Svaneke oli tänään täynnä veneitä mutta me saimme nukuttua hyvät unet rauhallisessa nurkkauksessa ja tapamme mukaisesti jäimme vielä toiseksi yöksi.

Matkaa kertyi 11,4mpk ja vauhtia juu..





16.7.2015 Torstai
Lämmin päivä taas tulossa.  Tänään päätettiin lähteä pyöräajelulle ja päivän ohjelmassa oli myös jatkosuunnitelman päättäminen, mihin suuntaan?  Erinäisiä vaihtoehtoja heitelty viime päivinä, länteen ja götä-kanava.. Eteläpuolella Puola, kenties Saksa.. Suoraan takaisin pohjoiseen...
Paljon ollaan nähty ja koettu, 1,5kk aikana. Monia paikkoja ja mitä seuraavat paikat saattaisivat tuoda  uusia "fiilareita"?  Siis mistä ja mitä?  Kylät ja kaupungit alkavat tuntumaan samanmoisilta. Näin jo alkumatkasta päätettiin, että köpis/malmöt saavat jäädä välistä.. Ei kiinnosta, pääsee lentokoneella ;-)
Lopullista ratkaisua ei löytynyt, joten fillareiden selkään ja tutustumaan lähitienooseen.


Listed vierasvenesatama
Mukava oli lähteä polkupyöräretkelleja kävimmekin muutamakilometri pohjoisessa olevassa Listed kylässä. Pieni mutta varteenotettava satamapaikka kun haluaa rauhallista ja suojaista satamaa. Itse tykästyin paikkaan heti ensinäkemältä.

Tämän jälkeen ajoimme Svanekiin takaisin ja siitä etelään Årsdateen.  Pyöräily on suorittua Bornholmissa ja juuri ennen Arsdatea vastaan tulikin joukko kuntolenkillä olevia pyöräilijöitä.  Onneksi ehdin napata muutaman kuvan heistä kavereille muistutukseksi, että sama sääntö on täälläkin. huonompikuntoiset roikkuvat jojon jatkona ja yrittävät kuroa pääjoukkoa kiinni :-)

Årsdat vierasvenesatama
Årsdaten satamassa oli vain yksi vieresvene, Tanskalainen  X-vene oli kiinnittynyt polttoainelaiturin toiselle puolelle.  Paikkoja näytti olevan vähän mutta paikka on suojainen. 100kr(DK)/yö.
Tosi rauhallinen paikka tämäkin, mutta Listed näistä suosikki..  tumma, vaalea.. oma voiton vie :-)

Bornholmin kuuluisa savustamo Svanekenissa
Paluumatkalla kävimme vielä Svanekin kalaravintolasta ostamassa illallisen. Kahdenlaista makrillia ja lämminsavulohta..  Taas yksinkertaisesti perunat ja vihannekset päälle + kalat.. hyvää on :-)

Matkasuunnitelmaa..
Illalla vielä mietittiin reittivaihtoehtoja tästä eteenpäin ja kun juuri yöpuulle mennessä jalka alkoi nousta sängylle, ihmettelimme outoa tömähdystä ja kannella tepasteluun.  Mitä ihmettä?? Kello on yli  23 yöllä??  Puolalainen vene se siinä oli päättänyt kiinnittyä meidän kylkeen, sisäänkäynnin suuaukkoon..  Pomppasin siinä kannelle katsomaan.. "what's going on.." ja kaveri siinä pimeässä viritteli köysiä kiinni..  En osaa päätellä heidän logiikkaa, sillä 25m päässä olisi ollut vapaa aallonmurtajapaikka, illalla lähteneen puolalaisveneen jäljiltä, mutta he valitsivat tämän paikan..

Selitin, että lähdemme aamulla liikkeelle, koska itätuuli voimistuu ja osuu suoraan tähän.. okay, okay.. hienoa huomata, että sukkasilteen hekin tepastelivat kannella.  Näköjään heillä on tapana ottaa kengät pois jalasta, kun toisen veneesen tullaan, tai ainakin näin on silloin, kun nuorisoa on mukana.. Näin käytiin yöpuulle..

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti