maanantai 3. elokuuta 2015

3.8.2015 Vändburg-Herrvik-Slite

Tyyntä Vändburgissa
Kop, kop.. klo 4:00.. Diesel napsahti käyntiin 4:30, kloks pakki päälle ja shuhin..shuhin.. potkuri veti shuhinat mennessään..  Näin tanskalaisvene lähti etelään kohti, tavoitteena olla Köpiksessä loppuviikosta.  Loma ohi heltäkin tämän kesän osalta.  Meillä kello herätti 0630 ja aamutoimien jälkeen matkaan lähdettiin 0716.  Ilma oli lämpimän tuntuinen heti aamusta ja tyyni.  Kohteena n. 35mpk päässä oleva Herrvikin kalastajasatama, jossa on vierasvenepaikkoja 10kpl.

Matkalla ei paljoa tapahtunut.  Hylkeitä nähtiin, vaan ovat peijakkaat niin leikkisiä että kun olivat kameran tähtäimessä, vaipuivat veden alle. Aikani tätä "hylje ja hiiri" leikkiä jaksoin. hylje vei voiton ja luovutin.  Näin ei tullut hyljekuvaa, korvikkeeksi otin pari auringonottokuvaa Johannasta.  Hän nautti lämmöstä ja paisteesta, takakannella, pitkin pituuttaan.. :-)

Huoltotyö
Volvo Penta teki työtään, tasaisesti 2100r/min.  Vauhtia oli 6,3-6,8kn välillä kevyessä myötätuulessa.  Tuon pienen myötävireen ansiosta ilma oli ihan "nakukeli". Pari venettä tuli vastaan, vastatuuleen ja heillä normi kesävarustus päällä.. pitkää windstopperia.. No, joskus näin päin.

Aamun tunteina tein ankkuripoksin huoltotyön, noiden pienien navikointivalojen kaapelien läpivientien tiivistys.  Ihan sikana pistin Sikaa ja eipähän nyt ainakaan sieltä vettä tihku sisälle tai jos tihkuu, niin en kerro.  Samalla tuli mieleen, että seuran katsastaja kerran mainitsi asiasta, mutta jäi asia silloin tarkistamatta ja tekemättä.  Violetan Pertille ja Pirkolle terveisiä :-)

Herrvikiin saavuttiin 6h matkanteon jälkeen.  Hiljasta on täälläkin.  Kun tulimme Vändburgiin, olimme ainoat, nyt yksi mootorivene oli vieraspaikoilla, ravintolassa ruokailemassa.  Lähtivät illalla pois hekin.

Herrvik ravintola
Aikamme kiertelimme kylää ja ihan idyllinen paikka.  Ravintola näytti olevan suorittu, sillä autoja kovasti pihassa.  Joku juhlaväki oli tälläytynyt juhlatamineisiin.
Ravintolanpitäjältä kysyttiin satamakonttoria ja vastaukseksi satiin:"jos kukaan ei tule perimään maksua, olkaa hyvät ja rentoutukaan.."
Satamamaksu on tietysti yksi asia, mutta myös sataman palvelut, ensisijaisesti WC ja suihku, ovat käytettävissä  Satamakonttori löytyi yhdestä punaisesta myyntikojusta, ovet tiukasti kiinni, "älykortilla" toimivat lukot suihkun/wc:n ovissa.  Sinisessä kyltissä luki, että soita tähän numeroon, jos kaipaat jotain..

Vierasvenepaikat taustalla
Kävimme ravintolassa syömässä friteerattuja kampeloita, hyviä olivat ja pienen keskustelun jälkeen lähdimme jatkamaan matkaa kohti Sliteä.  Slite on pieni kaupunki ja siellä enemmän palveluja, myös pari oikeita "supermarket" (ICA/Coop).
Slite Herrvikin ravintolasta

Matkaa ajettiin kevyessä myötätuulessa, koneella.  Sliteen oli helppo suunnistaa, sillä Slitessä olevan sementtitehdas näkyi hyvin Herrvik:n ravintolan terassille asti.  Näin suunta kohti tehdasta ja autopilotti päälle.  Taisi olla vaihtopäivä myös sementtitehtaan satamassa, sillä pienempiä ja isompikin rahtilaivat tulivat/lähtivät/odottivat satamaan menoa.  Yksi lähtijöistä otti suunnan 38 astetta, kohti Haminaa, ilmeisesti sementtiainesta lastina.
Herrvik ranta: kirkasta

Sliten vierasvenepakat ovat luotsiaseman yhteydessä.  Luotsiveneiden aallot vähän loiskuttavat kun luotsit lähtevät keikalle. Täällä on sama käytäntö satamakapteenin palveluiden kanssa, sininen kyltti jossa kehoitetaan soittamaan tiettyyn numeroon.  Viereisestä Saksalaisesta veneestä kertoivat, että yrittivät tavoitella satamakapteenia kymmenkunta kertaa, kunnes vastasi puhelimeen.  Tulee illalla rahastamaan, mutta ei kertonut mihin aikaan.  Mietimme hetken, jäädäkkö päivystämään satamakapteenia, vai lähteä kauppaan..  helppo päätös, kauppaan. Näin tuli tärkeä asia hoidettua ja matkalla löydettiin snooker/darts baari, joka jäi "korkkaamatta".  Kavereille tiedoksi, että Slitestä tällainen löytyy :-)
Slite snooker/darts baari

Työsuojelukypärä, lisähapella
Paluumatkalla piipahdettiin paikallisien "huru-ukkojen" merimuseossa.  Ovat keräilleet nurkistaan kaikenlaista aiheeseen liittyvää tarviketta ja pistäneet ne näytille rannan vanhaan vajaan.  Ikivanhoja moottoreita ja elektroniikkaa.  Jonkinlainen työsuojelukypäräkin löytyi tai mikä tuo nyt on ollutkaan.  Kammottavalta näytti kuitenkin mutta varmaan tyhjää parempi.

Slite vierasvenepaikat
Ei satamakapteenia näkynyt ei kuulunut ja näin jäi avaimet saamatta, sekä suihkussa käymättä.  Tätä manattiin ja ihmeteltiin.. vuonna 2015 satamapalveluita.  Ovat täällä itäpuolella gotlantia aivan toisenlaisia, mitä länsipuolella.  Venelehden kirjoituksessa oli maininta, että gotlandin siisteimät wc/suihkut ja näin varmasti pysyvätkin, kun ei pääse käyttämään.
Reitti Vändburg.Herrvik-Slite

Herrvik vaikutti mukavalta paikalta.  Näistä kahdesta valitsisimme ilman muuta Herrvikin ja Slite jätetään välistä.