keskiviikko 5. elokuuta 2015

4.8.2015 Slite-Fårösund+5.8.2015

Fårösundia kohti
Jäi sitten Sliten satamakapteeni tapaamatta.  Täytyy sysksyn aikana googlettaa, että onko hänet joku tavannut kesän aikana, vai onko tapaaminen ihan "herran hallussa". Kävimme aamulla tutustumassa Sliten keskustaan, joka ei kovin isolta vaikuttanut, mutta kaikki tarpeellinen löytyy ruokakaupasta systemsbolagetiin.  Jokunen muukin oli, mutta ei jäänyt mieleen..

Vähän ennen 11 todettiin, että eiköhän tämä ole tässä ja lähdetään kohti Fårösundia.  Johanna oli jo katsonut, että ensin käydään Fårösundin marinassa katsomassa, josko sinne sovitaan ja sitten muita.

Kesä
Ilma oli kesäinen. Itätuulta n. 5 m/s ja ajettiin ulos pohjoisen väylää ulos merelle.  Koska tuuli suoraan idästä ja rannikko on matala sekä kivikkoinen, jouduimme ajamaan vähän pidempään, ennen kun pääsimme nostamaan purjeet ja kääntymään kohti pohjoista.  Kerrassaan purjehduskeli oli tämä päivä, sillä tuuli nousi vielä hiukan, 6 metrin tuntumaan ja pääsimme nauttimaan leppoisasta menosta kohti Fårösundia.

Siinä lomassa juttelimme ja heitimme ajatuksia tulevaisuudesta.. entäs jos..  mitenkäs tämä tai tälleen..  kivaa ja ihanaa, että voidaan jutella tuollaisista yhteisistä asioista, miten haluaisimme elää tai olla joskus.  Ei mietitä esteitä näille, toisaalta jalat veneessä ollen...
Fårösundin Marina

Medusan jäljillä
Fårösundin marina oli meille oikea paikka.  Illalla otettiin fillarit esille ja käytiin tutustumassa muihin Fårösundin satamiin ja totesimme, että olemme oikeassa paikassa. ähin vaihtoehto olisi ollut purjehdusseuran satama.  Kierroksella tapasimme myös suomalaisen lapsiperheen veneellä Linnea.  Heillä on ollut vastoinkäymisiä veneen tekniikan kanssa, toivottavasti nämä murheet olisivat ohi ja pääsisivät mukavissa tuulissa kohti lämpöisempiä vesiä.

Voimmaannus alkakoon..
Kehossa jo tuntuu..
Keskiviikko 5.8 avautui sadekuuroisena.  Näin emme pitäneet kiirettä liikkeelle lähdössä, vaan nukuttiin vähän pidempään.  Tälle päivälle oli suunniteilla lähteä käymään 13km päässä olevalle Blå Lagun voimaannuttamispaikalle.  Paikka taitaa olla vanha kalkkikaivos, joka on täyttynyt vedellä.  Vesi on turkoosin sinistä, vaaleaa kalkkikiveä vasten.  Tarinat kertovat, että tällainen juuri keski-ikään ehtinyt nuori mies saa tuosta vedessä, uimassa käydessään, erityisen paljon kaikenlaisia voimia ja energiaa kehoonsa.  Näin olimme varautuneet kaikenlaisin välinein, jota voimme olla vedessä mahdollisimman kauan.
Kimppavoimaa..

Paikka tuntui olevan suuren kansansuosion kohteena, sillä porukkaa oli ja autoja kävi pyörähtämässä rannassa siten, että tien puut olivat ihan valkoisena tiestä lähtevästä kalkkipölystä.  Teimme rituaalit, taiteen sääntöjen mukaan + pientä välipalaa kohtuullisen pyörämatkan kunniaksi.  Ilma oli kesäinen, lämmintä oli lähes 25 astetta.  Kiva reissu ja suosittelen käydä katsomassa, jos tuollapäin liikkuu.
Kirkasta mineraalivettä

Lammasateria
Päivän kruunasi illallinen ruokakauppaa vastapäätä olevassa ravintolassa.  Maukas lammasfileateria jätti hyvän fiiliksen Gotlantiin ja Fårösundiin.

Huomenna lähdemme kohti pohjoista, UTO/Ålö aluetta, Nynäshamin edustalle.  Siitä kenties Sandhamin kautta Arholmaan tai suoraan Ahvenanmaalle. Katsotaan millaiset tuulet ovat loppuviikosta.
Reitti Slite-Fårösund

Fårösund oli meille tutustumisen arvoinen kohde.

Niin, matka Slite Fårösund oli 19mpk ja satamamaksu meidän veneeltä 200kr/yö sisältää sähkön.  Suihku 5kr/5min