Auringonnousu pilvien takaa |
”Huomenta” ystäväni, kuten minulla on tapana ystäville
vastata puhelimessa. Aikaisempi, se
ensimmäinen, blogipäivitys tähän matkaan löytyy tästä alta kommenteista ja nyt
vuorokautta myöhemmin päivitys, kun levännyt ja tästä pisimmästä matkasta palautunut. Totuushan on, että emme hakeneet näin pitkiä
siirtymiä, mutta kun tuolta pohjukasta ei pääse pois lyhyttä reittiä. Venäjän vesille emme halunneet mennä ja/tai samoja
jälkiä takaisinpäin, mutta pitkä siirtymä tulee sieltäkin, jos ei mene Saksan
ja Tanskan kautta.
Perjantaina oli tarkoitus lähteä eteenpäin. Tuuli ennusteen mukaan laantumassa.
Tiedostettiin, että voi tuulla silti ja suunnitelma oli ”jos tuulee liikaa tai
aallokkoa, niin mennään HEL:iin ja lähdetään lauantaiaamuna” ja näin eteenpäin.
Aamulla satoi vettä ja emme kiirehtineet ”satakoon,
katsotaan milloin loppuu..”.
Puoliltapäivin sade lakkasi ja teimme lähtöä.. Perjantai-iltana
Gdanskiin tullut suomalaisveneen Pandora nainen auttoi
lähtövalmisteluissa. He olivat
purjehtineet Haapsalusta Gadanskiin, 3vrk vastatuuleen, yötä päivää. Tuulta oli kuulemma ollut 3-17m/s ja kuulemma
vähän keinutti laiturilla kävely purjehduksen jälkeen.
Viereisen saksalaisen veneen La Suece:n kippari soitti
meille pari lähtölaulua, itseään kitaralla säestäen. Selvisi että musiikkia yliopistossa
opiskellut aikoinaan, kun sanoin, että poikamme opiskelee musiikkia Sibiksessä.. Kiva ele ja kenties jossain tapaamme.. Sekä Babel ym odotelleet olivat vilkuttamassa..
Sitten matkaan.
Ilmoitus ”port controllille” että olemme lähdössä ja tankkausaseman
kautta merelle. Tankkausasemalla tuli
propleema, kun heidän korttimaksukone ei toiminut. Ei auttanut kun käydä hakemassa automaatista
käteistä, jotta saatiin tankattua.
Tungosta kanavassa Gdansk |
Kanavassa oli yllättävän paljon liikennettä, hinaajia,
yhteys- ja huvialuksia. Kanavasta ulos
päästyä, nostettiin purjeet. Jätettin
heti 2. reivi päälle, sillä helpompi purkaa kun kovassa kelissä virittää
päälle. Genuaa auki lähelle 1. reiviä ja
Ostara ampaisi vauhtiin, 7kn paremmalle puolella. HEL:n niemi tähtäimessä, joka saavutettiin
aika nopeasti, vajaassa kahdessa tunnissa.
Päätimme katsoa miten on tuuli niemen jälkeen ja otimme suunnan gotlandin
etäläkärkeen. Vähitellen aallokko kasvoi
ja myös tuulikin. Tuulta oli 12m/s
molemmin puolin, lännestä, kuten ennuste lupasi. Ennuste lupaili myös, että tuuli laantuu
iltaa/yötä kohden, joka ei sitten toteutunutkaan. Pari tuntia kun oli purjehdittu gotlandin
suuntaan, käytiin keskustelua, että käännytäänkö takaisin HEL tai sitten
Klaipedaan.
Aallokko kasvoi kasvamistaan, mitä edemmäs päästiin HEL:n
niemen suojasta. Tuulen suuntakin
muuttui hivenen vastaisemmaksi, ei ihan lännestä, vaan taipui luoteen
suuntaan. Tosin jälkeenpäin kääntyi taas
länteen ja jopa lounaan puolelle, mutta ei koko aikana niin paljoa, mitä
ennuste oli.
Kotia kohti |
Päätettiin jatkaa matkaa.
Ikävin jakso oli kello 16-20 välillä.
Olimme juuri päässeet rannikon suojasta ja tuuli pääsi puhaltamaan
Tanskasta asti, joka oli n. 400km päässä.
Välissä on Borholmin saari, joka on 230km päässä ja ei paljoa suojaa
anna. Tuossa vaiheessa tuulimittari
näytti tasaisesti 13-15m/s. Jälkeenpäin
löytyi maksilukemaksi 17 m/s. Jos jotain
hyvää, niin pääsimme purjehtimaan koko ajan kohdetta kohti, länsituulessa,
suhteellista tuulikulmaa 50-60 astetta.
Vene kulki hyvin, ei painetta ruorissa, mutta aallokko kasvoi
kasvamistaan ja ei edes tullut tietystä suunnasta vaan vähän epämääräisesti. 2. reivi oli edelleen päällä, genuaa rullattu
sisään jo aika tavalla ja vauhti koko ajan reilusti yli 7kn. Hyvä näin, sillä aallot oli hyvä ottaa kun
veneellä vauhtia. Toisaalta vaikka
aurinko alkoi pilkistellä, olivat aaltojen pärskeet aikamoiset. Ruorin takana sai aika-ajoin merivesikylvyn ja
hihansuut/kaulukset piti pistää tiukasti kiinni. Tämän muisti ensimmäisen kastuneen
alusvaatekerran jälkeen.
Kuutamopurjehdus |
Johanna styyraa auringonlaskuun.. |
Tuuli tyyntyi hiukan välillä, 10 m/s pintaan mutta vakiintui
lopulta 11-12m/s välille. Näin
jatkettiin aamu klo 6 asti, jolloin oltiin alle 10 m/s lukemissa ja jopa klo 9
aikoihin 7 m/s, silloin tuuli lounaasta, jota oli odoteltu tapahtuvan jo klo 21-22. Näin jatkettiin kohti Vändburgia ja lopulta
ajettiin koneella auttaen, kun nopeus alkoi painua alle 6kn ja pari rahtilaivaa
uhkaavasti lähestyi pohjoisesta, gotlandin sisäväylää.
Rankka reissu sanoisin, varsinkin tuo 16-20 välinen jakso ja
tunnin ajovuoroissa ajettiin Johannan kanssa.
Täytyy vielä hattua nostaa hänelle, suukko poskelle ja suulle sekä mitä tässä nyt tulevaisuudessa keksii. Oli
valmiina kun ”partiotyttö” ruoriin ja itse piti huolen, että hänen vuoroaikansa
ei mene ohi. Purjehdusmatka vähän yli
160mpk, aikaa tähän 24h. Keskinopeus
näin 6,7kn joka mielestäni kertoo jotain..
Matkalla nähtiin öljynporauslautta, ihailtiin kuun siltaa,
sillä yöllä oli lähes pilvetön taivas. Muutama risteily- ja rahtialus oli
liikkeellä, mutta vilkkaimmalle ”syväväylälle” ehdittiin vasta aamun jo
sarastaessa. Ei sielläkään ketään
näkynyt.
"Ahti" otti omansa |
Muutama huomio matkalta jäi.
Ensinnäkin huomasimme että oikeanpuoleinen kulkuvalo oli hävinnyt. ”Ahti” oli sen väriin varmaan tykästynyt ja
otti omansa. Samoin ankkurilaatikon
kautta menee keulavaloille sähköjohdot.
Nämä läpiviennit täytyy tiivistää paremmin, vaikka kulkevatkin ihan
kannen rajassa. Syy on se, että kun
ankkurilaatikko on täynnä vettä, tulee vesi näistä läpivienneistä sisälle.
Näin päästiin kuivattelemaan styyran(oikea) keulapatjaa ja
myös styyran kaapeissa olleita vaatteita sekä lehtiä.
Matkalla ihmettelin aallon korkeuksia. Vähän on tullut noita aaltoja katseltua,
mutta nyt niitä ihan ihmetteli. Löysin
netistä teoriaa asia suhteen ja osoitteesta http://blogi.foreca.fi/wp-content/uploads/2015/01/Aallonkorkeus.jpg
periaatetaulukon. Josko laskisi ihan
vain ”kevyesti” 12 m/s tuulella ja etäisyydellä 400km, joka on matka
Tanskaan. Karkeasti tämä tekisi
merkitseväksi aallonkorkeudeksi n. 4m.
On puhuttu, että tuon lukeman voi kertoa kahdella, niin saattaa olla
yksittäinen isompi aalto.. Isoja aaltoja
aika-ajoin kulkee.. Niin tai näin tai toisin..
Ihmeellinen on aaltojen muodostuminen ja näihin liittyvä teoria ja onneksi
Bornholm oli suojaamassa.. reilun 200km päässä..
Kuivatusta Värdburg.. |
Toleranssit kasvoivat, toisaalta myös laskivat. Miehistö totesi hymyssä suin, että matka tuli
tehtyä, mutta tämä on nyt koettu, eikä tarvitse uudelleen kokea. Päälle Isot Halit.
Aurinkoinen Värdburg meitä odotti joten simmarit päälle,
tavarat kuivumaan ja päiväunille aurinkoon.
Päikkärien jälkeen suihku, ruokailu ja jo ennen 20 nukkumaan.. ja kyllä
nukuttiiin, ihan aamuun asti..
Satamamaksu 260 ruotsin rahaa, sisältää sähkön. Netti toimii ja ei koko ajan huuda "ulkomaan päivämaksu täynnä, korota rajaa vastaamalla tähän viestiin.." :-) Värdburg tuntuu ihan ok paikalta..
Jostakin syystä MarineTraffic ei päivitä kulkureittiämme noilla eteläisimmillä vesillä. Samoin Spot-lähetin oli kääntynyt loppumatkasta ylösalaisin, kun se tuossa ikkuna alla vapaasti on saanut olla, omissa oloissaan. SPOT vaatii vapaan näkyvyyden taivaalle, eli satelliittien silmien tarkkailtavaksi. Näin muutama reittipistemerkintä puuttuu sijaintitiedoista.. Ei anneta tämän häiritä..
Aamu valmensi Gdanskissa sateisena ja aamutoimet näin pitemmän kaavan mukaan.. Ei kiirettä. Ajatus on lähteä eteenpäin, joko ihan Gotlantiin asti tai sitten jäädään Hel:iin, joka on 15mpk pohjoiseen, siinä matkan varrella.
VastaaPoistaPäätettiin että Venäjälle ei mennä, eli Klaipedat, Liepajat jäävät välistä, mutta mennäänkö heti Gotlantiin, sillä keli on vielä arvaamaton.. Kaikin puolin ennusteiden paikkaansapitävyys on ollut heikkoa.. Luvataan max 7m/s ja tuulee 13.. Yano- kippari viimeksi tätä manasi..
Mutta Gotlantiin lähdettiin ja paikan nimi onVändburg sinne tulimme 24h purjehduksen jälkeen.. Kelissä... lopullinen päivitys kunhan saadaan nukuttua.. Ja mailit 160 ja risat..
Kyllä Johanna on tosi purjehtija, ei voi kun syvään kumartaa, suudella kädelle ja jotenkin huomioida usein.. :-)