maanantai 15. kesäkuuta 2015

14.6.2015 Utö-Köökari (Karlby)

Säätiedotus piti paikkansa ja sunnuntaiaamu "valkeni" sateisena.  Ei satanut kovasti mutta tihutusta tuli tasaisesti ja sitten "ropsahti".  Edellisenä iltana olimme istuneet iltaa luotsiporukan kanssa, olihan siinä myös paikallinen mieskin. Hän oli tullut rakentamaan aikoinaan hotellia ja kas kummaa, Utön leidi oli vienyt hänen sydämensä ja sillä tiellä on edelleen.
 Näin on meille monelle käynyt, milloin Mies sekoittaa Naisen pään ja toisaalta Nainen Miehen pään..  Mutta takaisin matkakertomukseen..
Eläköitymässä oleva luotsikutteri 
Siis luotsimiesten kanssa käytiin keskustelua saaristomeren kohteista ennen Marianhaminaa.  Useimmat heistä ovat kotoisin joko Utöstä tai jostakin lähisaaresta.  Koko ikänsä näitä vesiä kulkeneet, niin työkseen kun vapaa-ajalla. Kivaa porukkaa ja näin ennen sesonkia, me olimme onnekkaita kun olimme ainoita tai liki ainoat liikkeellä olevat huviveneilijät.  Jos olisimme olleet liikkeellä sesongin aikana, ei meihin olisi kiinnitetty samalla lailla huomiota.  Suuret kiitokset heille/hänelle monista vinkeistä ja juttu tuokioista.

Utöstä on oikeastaan aika hankala lähteä eteenpäin kohti Ahvenenmaata.  Vaihtoehtona näytti olevan kolme:  etelästä avomeri, pohjoisesta kiertäen tai Kökarin ja Föglön eteläpuolelta.

Reitti Utö-Karlby
Köökariin menee epävirallinen "väylä", joka on merkitty jotenkin, lähinnä kummeleilla (näin jälkeenpäin koettuna).  Päätimme lähteä sitä pitkin, päätepisteenä joko ruotsalaisen vapaaherran kesäpaikka Källskärin saaressa tai sitten Karlby.

Lähtö tihkusateiselta Utön saarelta
Sade loppui puolen päivän jälkeen ja pääsimme matkaan pienemmässä tihkusateessa iltapäivästä 13:25:06.  Tuuli oli matalapaineen keskuksen myötä tyyntynyt, joten moottorilla ajaen eteenpäin. Eräs veneily-ystävä sanoikin, että olemme "raskasveneilijöitä" :-)

Toisaalta sekin vähäinen tuuli, mitä oli, tuli takaa joka ei ole meidän raskaalle veneelle kovin eteenpäin vievää, ilman spinnua.  Iltapäivän siirtymisestä tuli siis veneen akkujen lataus siirtyminen. Toisaalta tuo epävirallinen reitti ei houkutellut paljoa purjehtimaankaan, ainakaan loppumatkasta.  Alkumatka oli selkeää vettä, joka kapeni aika pienipiirteiseksi.

Vanha luotettava Raytheon ja reittipiste
Ajoittainen tihkusade ja sumupilvet tekivät matkasta välillä aavemaisen.  Pääsimme hyvin treenaamaan navikointia ja paikanmerkintää, ihan vain siltä varalta, jos vaikka plotteri sanoo työsopimuksensa irti. Pahimmassa sumussa laitettiin tutka päälle ja katsoimme sen näytöstä edessä tulevia saaria/luotoja, kun niitä ei muuten vielä nähnyt.

Jokin saari matkalla
Luonnonsatama Källskärin päätimme tällä kertaa jättää väliin odotettavissa olevan tuulen ja sateen kasteleman maaston takia.  Liukkaille kalliolle ei tehnyt mieli lähteä, ehkä huomenna, joten Karlby tuli kohteeksi.  Loppumatka olikin vielä kapeampaa väylää, joka oli merkattu omin lateraalimerkein.  Perille saavuimme 1639 ja paikka näytti nukkuvan "ruususen unta", sillä olimme ainoat.  Satamamaksu hotelliin 25€, suihkuun ja ilta"pörinät".. Alkaa muodostua rutiiniksi nämä touhut.. Suukot sekä halit ja nukkumaan kainaloon :-)


Utö jää horisonttiin

Karlby, hotellin laituri
Matkaa tuli 18,7mpk ja aikaa meni 3h 14min + muutama sekka päälle.

Mihin huomenna?  Joko katsomaan vapaaherran edesottamuksia tai sitten Föglön eteläpuolelta kiertäen kohti Maarianhaminaa..  Ei saata tietä vielä.. :-)  Jos ei olla Maarianhaminassa maanantaina, niin sitten tiistaina.. Tämän ennustaminen varmempaa..





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti