Tuuli oli tyyntynyt, aurinko pilkisteli pilvien lomasta ja muutenkin kaupunki on vasta heräilemässä. Satama-altaan reunalla on parikymmentä onkijaa ja näyttävät saavan kihuja. Sellainen, ilmeisesti suomalaisen salakan sukuinen kala.
Eilinen tuuli oli tyyntynyt lähes tyystin ja oli enää 1-2m/s. Tuollaisella tuulella meillä käytetään "peltigenoaa", eli moottoroitiin eteenpäin ja säätiedotus lupaili lounaan ja lännen välistä tuulta, joka voimistuu Suomen rannikkoa lähestyttäessä ja kääntyy samalla lännen ja jopa luoteen puolelle.. Siis vastatuulta ja kaikki korkeus on hyväksi loppua kohden.
Säätiedotus piti paikkaansa, sillä loppua kohden tuuli nousi ja kääntyi vastaisemmaksi. Matkalla "kerätty" ylimääräinen korkeus ulosmitattiin Jussarön majakkaa lähestyttäessä ja pääsimme samalla halssilla kääntymään sisäänajoväylälle. Kohtuullisessa tulessa, rullaavassa aallokossa ajoimme Jussarön vierasvenesatamaan ja vene kiinnitettynä 15:58:35.
Suomenlahden ylitys 53mpk, n 9h, konetunnit 2h, max nopeus 7,4kn
Vielä saarikierros päälle ja maukas perinneillallinen, savukala peruna voi, sekä palkkioksi ylityksestä kuohujuomalasilliset, niin "se oli siinä" :-)
Vene ja miehistä kaipaa pesua, joten taidamme suunnata suoraan Hankoon, lauantain etälätuulessa.
ps. Jussarö on käymisen arvoinen kohde. On aivan "absurdia" olla luonnon keskellä, kuitenkin toisaalta näkee ihmisen ajattelemattomuuden ja historiassa tapahtuneiden asioiden jäljet.. Hieno paikka!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti