lauantai 27. kesäkuuta 2015

27.6.2015 Wasahamnen-Huvudskär..

Eilen ei ollut lähtöpäivä, vaan se on tänään lauantaina :-).. tähän sopii hyvin Suurlähettiläiden mukaansatempaavat laulunsanat "Kun tänään lähden otan mukaan mitä tarvitsen,
taivaalta tähden valitsen ja sitä seurailen. Kun tänään lähden en taakse aio vilkaistakaan
taivaalta tähden valitsen vaikken sitä kiinni saa.  Jotain ihmetyttää kun se kysyy mihin meen
Ja mä vastaan: "Mihin vaan"  Ja se kertoo mitä kuuluu ja miten sillä menee, se tekee lähdöstäni paljon helpompaa.."  Parit kerrat tuotakin värssyä työmatkoilla hyräilty, kun kotia kiire ollut.. :-)
Paljon on veneitä liikkeellä ja ruotsalaiset nostavat purjeet jo aika mitättömän pienellä henkäyksellä.  Meillä tuo henkäys on jo noussut korkeammalle ja täytyy alkaa miettimään, että pitäisikö sitä alkaa taas laskemaan niille "ennenvanhaa" oleville lukemille..

Alussa ajettiin koneella "ränniosuudet", sitten pätkä purjehdittiin ja lopuksi moottoripurjehdusta isolla.

Tuuli vastaista koko matkan, poislukien lähtö Tukholmasta, jossa vastaan tuli jopa pusuhuulet.  Nytkin kierrettiin ne kaukaa.

Rantarakentamista
Tuntuu, että meidän valitsemat reitit poikkeavat valta vesilläliikkujan valinnoista.  Oikaistaan tietyissä paikoista (kuten suunnistajat), eli ei mennä aina väyliä.

Kapeata "ranniä"
Eteen on tullut paikkoja, joissa paperikartta näyttää selkeää kulkusyväystä, mutta plotterin juuri päivitetty kartta jotain eriävää... Näissä tilanteissa ollaan valittu syvempi reitti, ihan varmuuden vuoksi. Periaate on ollut, että paperikartalta katsotaan pääpiirteet ja plotterin mukaan mennään. Jos tarkistamisen paikkoja, niin sitten luotetaan karttaan.  Tosin kannattaa aina muistaa, että paikalliset tuntevat nämä vedet paremmin :-)

Huvudskär on aika pieni paikka ja se valikoitui kohteeksi "uloimman saariston" perusteella.  Kun saavuimme saarelle oli tuuli lounaasta 9-10 m/s.  Huvudskäärin saaret ovat aika matalia, Huvudskäriä lukuunottamatta, mutta sekään ei ole pariakymmentämetriä korkeampi.  Saarella on monta saariston "virkistysyhdistyksen" puucee koppia, eri saarilla ja isommassa lakuunissa on Svenska Kryssarklubbenin pari sinistä poijua, joissa saavuttuamme oli jäsenveneet kiinnittyneinä.  Näihin sinisiin poijuihin ei jaa kiinnittyä muut kun jäsenet, josta osoituksena on keulakaiteessa "jäsentunnus".

Akkuroimme kahden poijupaikan taakse noin 9m/s lounaistuulessa ja ankkuri otti kiinni hyvin.  Harmiksemme tuuli kääntyi klo 19 jälkeen 180 astetta ja aikamme sitä ihmeteltiin.  Tilanne sääennusteesta tarkistettiin, nostimme ankkurin ylös ja laskimme optimaallisesti N/NE tuulen mukaan.

Tällä mentiinkin aamuun asti, tosin plotterin ankkurihälytys päälle ja lisäksi syvyysmittarin hälytykset.  Ne kääntyilevässä tuulessa pariin kertaan yöllä hälyttivät, mutta tilanteen tarkistus ja unia jatkamaan.

Sunnuntaina aamupäivästä alkaa Gotland Runt purjehduskilpailu.  Meillä on näinä muutamana päivänä mahdollisuus saada VHF-puhelimella tarkka sääennuste 8h välein.  Ennusteet annetan klo 0300, 1100 ja 1900.  Rannikkoasemia on monta, koko n.300mpk matkan varrella.  VHF kuuluu paljon kauemmaksi, mitä kännykkä..

Kivan tuntuinen paikka, mutta tulessa olleen reippaan tuulen ja sitten tuulen kääntymisen myötä uudelleen ankkurointi, jäi paikka meille veneestä ihastelun varaan.  Ehkä joskus uudestaan.. ei saata tietää vielä..

Matkaa kertyi 35mpk
WasaHamnen-Huvudskär













Ei kommentteja:

Lähetä kommentti