keskiviikko 17. kesäkuuta 2015

16.6.2015 Källskär-Maarianhamina, Pitkä Ikävä..

Källskär oli koettu ja siellä kiva ilta vietetty.  Vielä illalla pohdittiin myöhään mahdollisia reittivaihtoehtoja, kieeretäänkö etelästä, pohjoisesta vai ihan suorinta tietä.  Mihin kellonaikaa on hyvä lähteä.. Aamusta, sillä viikkoon ei olla käyty kaupassa ja toisistamme eläminen (syöminen) kiihtyy.  Tähän mennessä se on ollut intohimoa mutta päätettiin jättää vielä kokematta, mitä nälän tunne tuo lisää tuohon intohimoon.  Aamusta matkaan jotta ehditään käydä kaupassa,
vaikka illasta näyttäisi tyyntyvän.  Ennuste lupailee pääsääntöisesti luoteistuulta, joten Föglön eteläpuolelta ajetaan vastatuuleen koneella. Saaret alkavat antamaan  suojaa vähitellen, kun käännytään luodetta kohti..
Källskär-Maarianhamina


Lampaita rannalla, hampaita merellä
Alkumatka meni kivasti WNW-suuntaan, Tuulta oli 6m/s, kuten lupaili ja suunta luoteesta.  Otettiin vähän korkeutta, kuten suunniteltiin, jotta saadaan nostettua purjeet ylös.  Sitten ajettiin suoraan länteen, isopurje ylös kun käännyttiin Gåsharan ja Gåsharlägnan väliselle reitille.  Reitti ei ole mikään väyläreitti, vaan luodattua merialuetta.  Kapein kohta oli Stuguskärin koilliskulman ohi ajaminen..  Kyllä nämä luodot ovat kaikki erillaisia ja kuitenkin kauempaa katsottuna yhtä samaa puuroa.  Kapeasta kohdasta luodetta kohti, tuuli tyyntyy, 5m/s, vaikka edelleen vastaista.  Sitten ajetaan yöspäin luoteeseen, jotta saadaan taaskorkeutta ja päästään nostamaan purjeet...  hmm.. kuinkas sitten käykään.  Tuulen suunta käntyy länttä kohti ja voimistuu..  Ei nosteta enään korkeutta, kun ei siitä ole tällöin vastaavaa hyötyä.  Matka vain lisääntyy.  Länttä kohti, eli suoraan vastatuuleen.  Tuulimittari tapitti tasaisesti 9-10 m/s välillä.  Joskus vilahti jokin toisenlainen lukema mutta mitäpä noista välittää. Keskusteltiin nostetaanko purjeet, niin on tasaisempaa kyytiä...  Ei nostettu kun arvioitiin matkaksi vain 7-8 mpk, niin pitäisi helpottaa.  Menikö matkan arvio mettään mutta Maarianhaminassa totesimme matkan Pitkäksi Ikäväksi kuten varmaan Örön varusmiehet saaren kärrypolkuja marssiessaan.. Puuskat olivat 13 m/s luokkaa pääsääntöisesti kuitenkin n 10 m/s. Suoraan lännestä, Ruotsista!!  Ilmeisesti pohjan muoto sai aikaan ikävän aallokon.  Olihan syvyyttä välillä liki 60m ja sitten taas parikymmentä.  Keulakannen ilmastointiventtiili oli jäänyt auki, se matkalla tuli mieleen mutta ei ollut siinä tilaisuutta sitä mennä sulkemaan.  Luovimme koneella länttä kohti, noin 30-35 asteen kulmassa tuuleen nähden.  Näin meni kaikkein mukavimmin.  Pari kertaa käännöksessä keula "upposi" aaltoon, joista tuli vähän vettä ilmastointiventtiilistä, niin keulan kun maston juuressa olevasta wc:n venttiilistä.

Sitten tuuli alkoi kääntymään takaisin luoteeseen :-(  Ei voi olla totta, toisaalta auringon mukaanhan tuulella on taipumus kääntyä, joten ihan luonnollista tämäkin.  Ei se mitään, saaria on jo ympärillä antamassa suojaa ja pienentämässä aallokkoa.

Lepposasti :-)
Loppusuoraa

Sisäväylää Maarianhaminaan kohti ajettaessa vilkutettiin taas vastaantuleville purkareille, Hyvässä 8-10 m/s myötätuulessa, pelkällä genoalla, on kiva lasketella suoraan kohdetta kohti.  Katsoin netistä sääennustetta klo 15:00 -> 5m/s.. Siinä hymyiltiin ja vilkutettiin kuitenkin heille:-).

Saatiin päätökseen tuo "Pitkä Ikävä"-pätkä ja sitten vielä katsottiin Siljan-/ Vikingin lautat, että eivät jää alle.  Ajoitus oli tässä suhteen sopiva, sillä laitat ohittivat Ledskärin kapeikon juuri ennen meitä ja olivat poistuneet myös satamasta ennen kuin me savuimme sinne 1545.

Illalla kun juttelin mummin kanssa (äitini), hän sanoi erään henkilön, joskus muinoin, työmatkaan vastatuuleen polkupyörällä polkiessa, pyytäneen yläilmoista tuulensuunnan kääntyvän.  Olihan tuulensuunta kääntynyt kotimatkalle, vastatuuleksi taas. Tuulkoon mistä tulee mutta täytyy ottaa vielä enemmän varmuusmarginaalia vastaisten tuulensuuntien osalle, niin suunnan kun voimakkuudenkin suhteen tai sitten valita tuo pidempi mutta suojaisempi reitti.


Pommern

Mitä jäi käteen tuosta siirtymisestä?  Matkaa tuli 38,2mpk. Aikaa meni ankkureineen ja kiinnittymisineen vajaat 7,5h. Hyvä että on tukeva vene, siinä Windscreen, moottorissa potkua.

Nallekarkkeja ei enään kaupasta saa mutta korvaavia hedelmäkarkkeja löytyy..
Nyt pidetään muutama huoltopäivä, lekotellaan auringossa ja tutustutaan Maarianhaminaan pitkän ajan jälkeen..

5 kommenttia:

  1. Hyvää Jussia teille! Missä meinaatte viettää?
    Me poltetaan rakennusjätteitä kokossa.

    VastaaPoista
  2. Tulee tuosta tuulen suunnasta kovasti mieleen vuosi 2007 ; samaa vastatuulta riitti aina Englantiin asti. Vasta siellä se kääntyi myötäiseksi... kun viimein ymmärsi kääntää veneen suuntaa 180 astetta. Lähdemme Hinttolaan tikkaporukan Juhannusjuhlille ja toivotamme teille mukavaa Juhannusta !

    VastaaPoista
  3. Juhannuksia myös sinne!! Tällä hetkellä näyttää siltä, että olemme perjantain vielä täällä Maarianhaminassa. Ennuste ei lupaile oikein tuulta, mistään suunnasta, tosin ei tuo ylitys ole pitkä matka ajaa koneella jos paikallaolo alkaa kyllästyttämään, vaikka sataisi.. Lauantai näyttäisi lupaavimmalta.. Pappateltan alla on hyvä "kyhnöttää" toisen kainalossa :-) Tarkkana sitten tikkojen ja sytykkeiden kanssa, puhumattakaan nesteiden..

    VastaaPoista
  4. Ja sellainen havaihto tuli tehtyä matkalla Maarianhaminaan, että vesi on tosi kirkasta. Tähän mennessä, kun puhutaan Suomen puoleisesta vesialueesta,veden kirkkaus on ollut huonointa lähtösatamassa Helsingissä ja toisena tulee Karlbyn satama. Omassa luokassaan painii sitten Tallinna... :-(

    VastaaPoista
  5. Kulkemamme reitti, Föglön eteläpuolitse, on merkitty kuulemma purjehdusseuran Merikarhujen karttaan. Tämä vasta selvisi Maarianhaminassa ja meillä nyt ei satu olemaan ko karttaa, mutta jos tuon reitin kautta meneminen tuntuu epävarmalta, kannattaa kulkea merkittyjä reittejä!!

    VastaaPoista