sunnuntai 20. syyskuuta 2015

20.9.2015 Toteutunut reitti

Toteutunut reitti
Meillä oli Ostarassa päällä SPOT-lähetin, joka lähetti sijaintimme satellitin kautta palveluntarjoajalle n. 10min välein.  Nämä paikkamerkinnät on mahdollista upload:ta palveluntarjoajan sivuilta kml, gps tai csv tiedostomuodossa, jolloin niillä on mahdollista tarkastella jälkeenpäin kulkemaasi reittiä esim google maps tai -earth ohjelmalla.  Muitakin vaihtoehtoja varmasti löytyy.

Itse etenin helpointa reittiä, eli googlen my maps avulla, jolloin latasin vain SPOT-lähettimen tallentamat paikkatiedot maps-karttaan.  Yksinkertainen kun ensin löysin, että miten tehdään.  Yritin ensin ladata google earth:n kautta, mutta en löytänyt miten reittipisteet olisi saanut julkaistua.. ehkä löytyy myöhemmin, jos viitsii syventyä asiaan enemmän..

torstai 27. elokuuta 2015

24-27.8.2015 Pillit pussiin ja kotia kohti...

Kuivattelua
Veneilykausi 2015 päättyy meidän osalta 1,5kk normaalia aikaisemmin.  Olimme jo henkisesti asennoituneet siihen, että vene nostetaan heti ylös Helsingiin palattuamme.  Hienosäätönä vielä päätettiin, että viimeinen viikko käytetään veneen talviteloille laittamiseen.  Tässäkin mielessä on poikkeuksellinen veneilykausi ja siitä seuraava poikkeukselliset viikonloput syksyyn.

sunnuntai 23. elokuuta 2015

23.8.2015 Porkkala-Marjaniemi

Porkkala opas
Muistettavaa Porkkala Marinasta on, että vierasvenepaikat ovat tulosuunnasta, heti ensimmäisen laiturin tulosivustalla.  Tulolaiturin takana ja seuraavat laiturit ovat kausipaikkoja.  Yöpymismaksu on normaalisti 25€, mutta nyt saunan ollessa epäkunnossa, oli alennettu hinta 20€.  Sisältää sähkön ja suihkut.  Etsimme rannasta merkkejä luontopoluista tai muista nähtävyyksistä epätoivoisesti, kunnes rakennuksien ja pysäköintialueen takaa löytyi ilmoitustaulu, jossa oli ohje älypuhelinopastukseen.

lauantai 22. elokuuta 2015

22.8.2015 Groplandet-Porkkala

Merikotka
Aamu valkeni aurinkoisena.  Yöllä heräsin tai eihän se ollut vielä yötä, ennen puoltayötä, ääniin kun joku ankkuroi pimeässä tähän lahdenpohjukkaan.  Meillä oli mastossa ankkurivalo ja peräkannella vielä tunnelmavalona myrskylyhty, joten pieni vilaisu ja takaisin nukkumaan.  Aamulla heitä ei enään näkynyt.

perjantai 21. elokuuta 2015

21.8.2015 Hanko-Groplandet

Illat pimenevät
Vaikka kesäkuun käynnillä Hangosta jääi hapan maku suuhun, ei tuo happamuus poistunut vielä tällä käynnillä.  Jotenkin tämä paikka ei tunnu minulle "kotoisalta", jostakin syystä.  Eilen illalla, kun tulimme hankoon klo 17:30, oli tarkoitus ehtiä kaupoille.  Keskustaan kävellessä alkoi "nälkä kasvamaan" ja päätettiin yrittää hankkia punaviinipullo + kuohujuoma loppumatkalle.  Pelkona vain oli, että paikallinen alko menee kiinni jo klo 18.  Tämä aiheutti sitten jakaantumisen, minä lähdin etsimään pitkäripasta ja Johanna suunnisti tuttuun markettiin.  En kyllä muista olenko koskaan juossut tuollalailla pitkäripasto etsien, mutta tämäkin aarteenetsintä päättyi onnellisesti.

torstai 20. elokuuta 2015

20.8.2015 Bengtskär, Örö-Bengtskär-Hanko

Torstai 20.8
Bengtskär
Herätys 7:30 ja matkaan heti kasin pintaan.  Örö jää pikkuhiljaa taakse, aurinkoisena.  Illalla katsottu reitti menee melkein suorinta mahdollista tietä kohti Bengtskäriä.  Jo alkumatkasta huomasimme, että Garminin kartassa ei ole kaikkia Örön kaakonpuolisia viittoja tai linjatauluja.  Örön itäpuolelta näyttäisi olevan linjatauluin merkitty reitti avomerelle.

keskiviikko 19. elokuuta 2015

19.8.2015 Björkö-Örö

Auringonlasku Björkössä,
edustalla rannikkovartioston Tursas
Loistosäät jatkuvat ja aamulämpöisillä alettiin soittelemaan Bengtskärin matkanjärjestäjille, että miten saarelle pääsee.  Rosalasta lähtee kuljetuksia puolenpäivän jälkeen ja oman veneen voisi jättää johonkin viikinkikeskuksen läheisyyteen.  Matkanjärjestäjä osoittaa paikan, kunhan ottaa yhteyttä heihin ja sopii asiasta.  Heiltä sai myös hyviä ohjeita, mm Bengtskärin majakan isännän puhelinnumeron.  Soitto hänelle ja asiat alkoivat olla selvillä.

tiistai 18. elokuuta 2015

17-18.8.2015 Björkö

Miinalaiva Uusimaa
Emme jääneet odottamaan Naguun koululaisien viikonlopun alkua, vaan suuntasimme kauniissa kesäsäässä ulkosaaristoa kohti.  Jo jonkin aikaa siinti mielessä päästä käymään Bengtskärin majakalla ja tätä silmällä pitäen seuraava kohde on Björkö.  Esiselvityksien mukaan kuvankaunis luonnonsatama, jota ei pitäisi ohittaa.

sunnuntai 16. elokuuta 2015

16.8.2015 Nauvo eli Nagu

Kauden lopetusALE
Matka Nauvoon meni yhtä aurinkoisessa säässä, mitä oli eilinen.  Veneitä nyt sunnuntaina on huomattavasti enemmän liikkeellä.  Osa palailee viikonlopun vietosta, osalla varmaan lomat loppuivat.  Me ajelimme hissukseen kohti Nauvoa ja odottaen, että Nugu tyhjenee viikonlopun viettäjistä.  Vähän jännitti, että onko satama vielä täynnä, kun moottoriveneitä huristi kovaa vauhtia ohi samaa kohdetta kohti, mutta huoli oli aiheeton, sillä suurin osa niistä tankkasi veneen ja jatkoivat eteenpäin.

lauantai 15. elokuuta 2015

15.8.2015 Jungfruskär-Korpoström

Hylje?
Jungfruskär on käymisen arvoinen paikka.  Kihti antaa tälle paikalle vielä oman suolansa.  Jo muutaman päivän olemme miettineet loppureittiä ja mitä halutaan vielä nähdä/kokea.  Bengtskär on ollut näissä koko ajan mukana, josko olisi niin tyyntä, että pääsisimme siellä käymään, omalla veneellä.  Ruokakauppa on lähipäivien asia ja tämä kauppa ratkaisi tämän päivän kohteen, joka on Korpoström.

perjantai 14. elokuuta 2015

14.8.2015 Lappo-Jungfruskär

Jungfruskär laituri
Lappo on sympaattinen vierassatama, jonne voi poiketa toistekin, vaikka Lapon kehuttuja ahvenfileitä ei saatu pakallisesta ravintolasta.  Tuuli oli yön aikana kääntynyt taas lounaaseen.  Tämä tiesi meille vastatuulta, koska suunnitelmassa on mennä Kihdin keskellä olevaan Jungfruskäriin.  Tämä vanha linnoitussaari on vapautunut yleiseen käyttöön puolustusvoimilta vähän ennen vuosituhannen vaihdetta ja metsähallitus on kunnostanut nämä paikat virkistyskäyttöön, luontopoluin ja levähdys-/grillipaikoin.  Suurimpaan osaan näihin paikkoihin pääsee yhteysaluksella tai ainakin osaan.  Tähän lisäksi on käytettävissä taksiveneitä ja yrittäjiä, ketkä järjestävät päiväretkiä.

torstai 13. elokuuta 2015

13.8.2015 Seglinge-LappoLuontopolku

Matka Lappoon alkoi aurinkoisessa mutta tuulisessa säässä.  Aamuyöllä voimistunut pohjoisenpuoleinen tuuli puhkui 10m/s.  Tuulenpuuskat tulivat yli saaren myös meidän ankkurointipaikkaan. Onneksi ankkuri lähti irti pohjasta helposti, pohjan pohja-aines vain kuulemma pöllähti, Johanna totesi.
Emme lähteneet nostamaan purjeita tälle matkalle.  ”Keksi ja Tee”, kuten Tekesin eräässä sloukanissa sanotaan ja me lähdettiin tuolle linjalle.

keskiviikko 12. elokuuta 2015

12.8.2015 Seglinge SW, Segelskärin kautta

Reitti Kastelholma-Seglinge
Illalla olimme päättäneet mennä tutustumaan Granskärissä tukikohtaansa pitävän purjehdusseuran Färjsundets Seglarföreningin klubisatamaan.  Vuonna 2013 painetussa Ahvenanmaan Vierassatama.kirjassa se mainitaan että vierailijat ovat tervetulleita, jos tilaa vain löytyy.

tiistai 11. elokuuta 2015

10-11.8.2015 Maarianhamina-Kastelholma ja loma...

Itäsatama
Itäsatamassa aamu valkeni auringoisena ja lämpöisenä.  Eilen epäonnistunut kauppareissu oli tarkoitus tehdä heti aamusta, mutta meitä nukutti sen verran, että ihan heti ysiltä ei päästy liikkeelle.
 Ilmeisesti aikaero vaikuttaa ja myös jotain tekemistä oli alitajunnasta kuuluvalla kuiskauksella, ".. anna kauppiaan täyttää hyllyt uusilla tuoreilla tuotteilla rauhassa..",  näin viikonlopun jälkeen.  Joten lomamoodi syvenee..

sunnuntai 9. elokuuta 2015

9.8.2015 Arholma(Ruotsi)-Maarianhamina..

Arholma, Hyvää matkaa :-)
Ilta Arholmassa oli ihastuttava. Tosin kauniilla ja lämpimällä ilmalla oli siihen suuri osuus sekä seura.  Saimme nukkua rauhassa, vaikka aamulla herätessä huomasimme veneen kääntyneen 180 astetta.  Tuollaisella pienellä vireellä tällä ei ole merkitystä, mutta kovalla tuulella kyllä.  Aamutoimet tehtiin verkkaisesti, omalla tahdilla. Oliko haikeutta ilmassa, sillä nyt lähdemme takaisin Suomeen ja ei osaa sanoa, tulmmeko tänne milloin takaisin, jos koskaan.

lauantai 8. elokuuta 2015

8.8.2015 Sandhamn-Arholma

Idyllillinen Sandhamin kylä
Sandhamin yö oli vähän rauhaton.  Illalla, lipunlaskun jälkeen ollet sadekuurotkaan eivät kovin paljon menoa rauhoittanut, sillä juhlat olivat jo käynnissä.  Veneitä pyöri satamassa, etsien paikkaa, mihin kokan voisi työntää.  Satamaan sisäänheittäjät olivat jo työnsä lopettaneet, joten loput saivat hoitaa asiansa niin hyvin kun pystyivät.  Täällä tuntuu olla tapana, että kysytään sopiiko tulla ja sitten aletaan keskustelemaan.

perjantai 7. elokuuta 2015

7.8.2015 Nåttarö-Sandhamn..

Aamulla mereltä tuleva henkäys..
Matka Nåttaröstä Sandhamiin oli suunniteltu niin sanotusti ”saariston maisemamatkailuksi” ja niin se olikin alkuosuudeltaan. Älå:n sopukat saimme ihailla kaunista saaristoa, mutta sitten alkoi jostain mereltä työntyä sankempaakin sankempaa sumua, joka peitti meidät ”sisällensä”.  Tätä jatkui sitten lopun matkaa, joka kesti liki 6 tunnin ajan.
Kohtaaminen sumussa..

6.8.2015 Fårösund-Nåttarö

Fårösund jää taakse
Aamuherätys mukavasti 6:30.  Kastetta veneen pinnassa on ollut muutama edelisenä aamuna kovasti, kuten tänäänkin.. Syksy?  Veneilijöitä ei ole liikkeellä joten olisko syksy?  Nytkin kolme venettä tässä marinassa ja oliskkohan kolme yhteensä kahdessa muussa..  Hiljasta on ja oikeastaan vilkkaampaa oli vain Christiansoessä ja Svanekenissa.  Puolassa oli hyvin tilaa ja itäpuolella Gotlantia.

keskiviikko 5. elokuuta 2015

4.8.2015 Slite-Fårösund+5.8.2015

Fårösundia kohti
Jäi sitten Sliten satamakapteeni tapaamatta.  Täytyy sysksyn aikana googlettaa, että onko hänet joku tavannut kesän aikana, vai onko tapaaminen ihan "herran hallussa". Kävimme aamulla tutustumassa Sliten keskustaan, joka ei kovin isolta vaikuttanut, mutta kaikki tarpeellinen löytyy ruokakaupasta systemsbolagetiin.  Jokunen muukin oli, mutta ei jäänyt mieleen..

Vähän ennen 11 todettiin, että eiköhän tämä ole tässä ja lähdetään kohti Fårösundia.  Johanna oli jo katsonut, että ensin käydään Fårösundin marinassa katsomassa, josko sinne sovitaan ja sitten muita.

maanantai 3. elokuuta 2015

3.8.2015 Vändburg-Herrvik-Slite

Tyyntä Vändburgissa
Kop, kop.. klo 4:00.. Diesel napsahti käyntiin 4:30, kloks pakki päälle ja shuhin..shuhin.. potkuri veti shuhinat mennessään..  Näin tanskalaisvene lähti etelään kohti, tavoitteena olla Köpiksessä loppuviikosta.  Loma ohi heltäkin tämän kesän osalta.  Meillä kello herätti 0630 ja aamutoimien jälkeen matkaan lähdettiin 0716.  Ilma oli lämpimän tuntuinen heti aamusta ja tyyni.  Kohteena n. 35mpk päässä oleva Herrvikin kalastajasatama, jossa on vierasvenepaikkoja 10kpl.

sunnuntai 2. elokuuta 2015

2.8.2015 Värdburg..

Merimiehet Liettuasta
Lepopäivä, kuten pitkän pk lenkin tai raskaan harjoituksen jälkeen tulee pitää.  Ajatus ja idea, kun kuluttavan treenin jälkeen on syöty energiavaroja, ne levossa palautetaan yli lähtöarvojen.. kunto kasvaa, tapahtuu ns superkompensaatio..  Tämä ei päde sitten ihan kaikkeen, kuten alkoholin käyttöön tai en minä tiedä.. ei kannusta ainakaan kokeilemaan..Päivä meni pitkälti levätessä, veneen pesussa ja kuivattelussa.  Aurinko paistoi lämpimästi, pilvettömältä taivaalta, simmarit päällä käyskenneltiin.

lauantai 1. elokuuta 2015

31.7-1.8.2015 Gdansk(Puola)-Värdburg(Gotlant, Ruotsi) 163mpk.. Päivitetty

Auringonnousu pilvien takaa
”Huomenta” ystäväni, kuten minulla on tapana ystäville vastata puhelimessa.  Aikaisempi, se ensimmäinen, blogipäivitys tähän matkaan löytyy tästä alta kommenteista ja nyt vuorokautta myöhemmin päivitys, kun levännyt ja tästä pisimmästä matkasta palautunut.  Totuushan on, että emme hakeneet näin pitkiä siirtymiä, mutta kun tuolta pohjukasta ei pääse pois lyhyttä reittiä.  Venäjän vesille emme halunneet mennä ja/tai samoja jälkiä takaisinpäin, mutta pitkä siirtymä tulee sieltäkin, jos ei mene Saksan ja Tanskan kautta.

torstai 30. heinäkuuta 2015

28-30.7.2015 Gdansk..

Olemme viettänet mielenkiintoisia päiviä Gdanskissa, Itämeren hansakaupungissa.
Ensinnäkin säätila on vaihdellut aika kovasti.  Välillä on liki hellettä ja sitten taas sade- sekä ukkoskuuroja.  Näiden rytmi on ollut n. vuorokausi, joten karkeasti joka toinen päivä on ollut parempi.  Nämä rintamat ja Johannan vatsatauti sai meidät jäämään alkuviikosta tänne.  Sitten tänään torstaina on luvattu kovaa 14-15m/s länsituulta, puuskat 19m/s, joten seuraava yritys perjantaina.  Olemme jäänet ihmeelliseen ”syvänteeseen”, sillä juuri täällä eteläisen itämeren itäkulmassa ovat nuo kovimmat tuulet. Tämän on saanut aikaan Tanskan yllä oleva matalapaine, joka liikkuu kohti pohjoista ja taas toisaalta etelämmässä oleva korkeapaine.  Tänään tuleva kovantulenrintama tuo tullessaan myös kylmempää ilmaa, tosin sitten tuuli tyyntyy ja tulee lämpimämpi ilmavirtaus J, viikonlopuksi.

maanantai 27. heinäkuuta 2015

25-27.7.2015 Gdansk..

Gdansk vanha kaupunki
Lauantai ja uusi päivä sekä Johannan hyvä hoito + nesteen nauttiminen auttoivat.  Vaikka päivä valkeni sadekuurojen saattelenemana, olo oli kuin uudesti syntynyt.. eiliseen verrattuna.

Vaikka eilen aamupäivällä tullessamme oli satamassa vielä hyvin tilaa, niin illalla tilaa ei sitten ollut enään yhtään.  Viikonloppu ja lämmin perjantai-ilta huokutteli paikalle paljon puolalaisia veneilijöitä ja juhlat olivat iloisia.  Veneitä ympäriinsä, ihmiset kulkivat ympäriinsä, kesäisissä asuissa, kesäisin mielin, hymy huulilla...

perjantai 24. heinäkuuta 2015

24.7.2015 Hel-Gdansk

Hel näytti olevan turistipaikka.  Rantaelämä ja hiekkarannat ovat ne ykkösjuttu Helissä.  Toisena asiana on tuo "hylje-akvaario", jonka kylkiäisiksi paljon oheispalveluja..

Sotilaiden muistomerkki
Gdansk sisäänajossa
Mielestäni paikka on ihan ok välipysähdyksenä tai jos haluaa viettää rantapäiviä.  Meille tämä vajaan päivän tutustuminen riittää, joten jatkoimme kohti Gdanskia.  Lähtöä varjosti kipparin huono kunto.  Myöhään illalla alkanut vatsan "ärjyminen" ei antanut oikein nukuttua ja pientä kuumettakin oli.  Oliko eilisen päivän lääkityksestä jäänyt jotain ottamatta, sitä päivän aikaan kovasti mietittiin.. ja tästä tehtiin radikaalinen päätös lisätä nesteystystä..

torstai 23. heinäkuuta 2015

23.7.2015 Leba-Hel (Puola)

Suunnitelmat ovat tarkoitettu muutettaviksi, jos on "köli syönnillä" :-) ja tänään oli 'köli syönnillä'.  Matkaan lähdettiin klo 0605 ja taivas pilvinen selvää vesisadetta tiedossa.  port Controlleri taisi olla vielä nukkumassa, kun lupaa poistua satamasta huhuilin.. kun vastausta ei kuulunut, katsottiin reitin olevan selvä ja saatiin lupa vähän jälkikäteen, kun ajettiin hänen "vartiotuvan" ohi..

keskiviikko 22. heinäkuuta 2015

21-22.7.2015 Leba (Puola)

Mtkaan Puolan Lebaan lähdettiin maanantaina klo 17:20 maissa.  Tuuli oli lännen puolelta, jopa hinenen luoteesta taipuva.  Ei tuntunut oikein mitenkään Nexoksen satamassa, joka on kaakon kulmassa Bornholmia.

Ensimmäisenä, purjeiden noston jälkeen, vastaan tuli outo alus.  Sitä jo kaukaa kiikareilla ihmeteltiin, mutta kun tuli kameran etäisyydelle, jolla muuten näkee kauemmaksi mitä kiikareilla, alus varmistui suomalaiseksi.  Emme kääntyneet siinä tuulessa kyselemään, että tarvitseko apua, näytti kaveri
osaavan hommat asianmukaisesti.

maanantai 20. heinäkuuta 2015

20.7.2015 Nexo(Bornholm)-Leba(Puola)

Linnuntietä
Eiliset savut ovat jo haihtuneet ja ei edes hiillosta tai tuhkaa ole näkyvissä.  Niin helppoa asia oli, kun eri vaihtoehdot mietittiin/puntaroitiin ja lopulta Johannan herkästi tuntevalla kävellä varmistettiin päätöksen oikeanlaisuus.

Päivän askareet olivat vähäisiä.. Kauppa, eväät, ruokailu, pieni lepo ja matkaan..

Näin tuleva n86 mpk matka Lebaan alkaa ja yön yli purjehditaan.  Tuuli on aluksi 8-10m/s ja tyyntyy illan/yön aikana 2-6m/s välille, lännestä. Aikaisin aamulla kääntyy etelään.

Näin Leban satamaan päästään hyvin, sillä ohjeiden mukaan sisäänmeno on vaikeaa yli 9m/s W-N-E tuulilla.  Käyskennellään sitten Leban hiekkadyyneillä .. ainakin seuraava päivä ja siitä yhdellä tai kahdella pysähdyksellä Gdansk..

sunnuntai 19. heinäkuuta 2015

19.7.2015 Nexo

Päivä valkeni pilvisenä.  Pilvet roikkuvat alhaalla enteillen vesisadetta, joka alkoi puoliltapäivin.  Pitäisi loppua yön aikana ja samalla ilma selviää.

Päästös tehty :-)
Päivä käytettiinkin ihan vain lepäilyyn ja keskusteluun tulevasta reitistä, missä mitäkin olisi.  Yksi peruskysymys on päivämatkan pituus.  Jos se yritetään pitää 30-50mpk, niin vaihtoehtoja on vähän, sekä myös elokuulle jäävä "Ahvenanmaa-aika" lyhenee.  Toisaalta itärannikolla olisi paljon mielenkiintoisia paikkoja, joista naapuriveneet kertoivat ja nettiplokeissakin kerrotaan..

lauantai 18. heinäkuuta 2015

18.7.2015 Nexo, päivä 2

Päätös ei vielä valmis..
Aamu valkeni vesisateisena.  lllan ja yön itätuuli oli kääntynyt länteen, eli kylmän rintaman jälkipuolella tulee lämmintä ilmaa, kuten nytkin, vaikka satoi ja välillä oikein kunnolla.  Ukkostakin oli.

Sade loppui puolenpäivän maissa, jonka jälkeen pestiin vene ja täytettiin vesitankit.  Päivällä käytiin vielä kiertelemässä ympäristöä.

perjantai 17. heinäkuuta 2015

17.7.2015 Svaneke-Nexo

Svaneke
Taas vähän huonosti nukuimme, ei paljoa mutta paremminkin olisi voinut. Liekö loppureitin epäselvyys vai yölliset kiinnittymiset.. Tiedä tätä.. Joka tapauksessa oli päätetty lähteä eteenpäin tänään.  Satama oli jo tyhjentynyt veneistä lähes puolilleen.  Oliko lähestyvä itätuuli aikaansaanut invaasion, vai tuleva viikonloppu?

torstai 16. heinäkuuta 2015

15-16.7.2015 Christiansö-Svaneke(Bornholm)

Yö Christiansössä meni levottomasti.  Leparit naukuivat ja yöllä luoteen/pohjoisen välillä käynyt tuuli sai veneet liikkumaan vielä enemmän.  Tarkistinkin aamuyöstä lepareiden sijainnin ja pistin yhden varuiksi lisää painetta tasaamaan.. Ei ole tullut oltua ekana veneenä lautassa, saatikka ensimmäinen lautta tuulen puolella, eli olisi tuo poijupaikka varmasti ollut parempi vaihtoehto tällä kertaa ja varmasti aika useasti, jos on vain kohtuudella tuulelta suojassa.

tiistai 14. heinäkuuta 2015

13-14.7.2015 Utklippan-Christiansö

Maanantai aamuna, luulimme olevamme ensimmäinen lähtijä, mutta moni pääsi "luiskahtamaan" matkaan ennen meitä.  Varmaan ensimmäiset jo 0500, jos ei aikaisemminkin.  Meidän klo 6 piti kohtuullisesti, sillä olimme liikkeellä 0635.  Utklippan alkoi jäämään pikkuhiljaa horisonttiin, täysillä purjeilla edetessä..  Pitkästä aikaa oli tuulta ja ei edes täysin vastaista.  Tuuli oli aluksi 4-5m/s luokkaa, suunnasta NW, taivas täysin ummessa. Vähän meinasi alkaa tiputtamaan vettä, mutta kun pistin sadevaatteet päälle se lakkasi.. En sitten ottanut sadevaatteita pois loppumatkasta, jolloin ilmakin poutautui..

sunnuntai 12. heinäkuuta 2015

11-12.7.2015 Borgholm-Brergvara-Utklippan

11.7.2015 Borgholm- Bergvara

Kaarle kustaan rantasauna
Vähän huonostinukutun yön jälkeen aamutoimen aloitettiin myöhässä.  Myös eilinen kupunkiajelu oli vienyt voimat ja myös jotenkin tylsistänyt oloa.  Täytynee taas todeta, että pidemmät rupeamat nähtävyyksien hälinässä ja myös jos ei ole suoranaista ohjelmaa, erityistä mielenkiintoa, nämä pitää jaksottaa lyhemmiksi.. loppuu veto suoranaisesti ja niin näyttää tapahtuvan meille molemmille.

perjantai 10. heinäkuuta 2015

10.7.2015 Borgholm ja "huoltopäivä"....

Auto
"Huoltopäivä" oli tai siis tuli tälle perjantaille.  Päivä käynnistyi autovuokraamoon kävelyllä.  Tämä muuten löytyy myös netistä osoitteesta ....  eli tuolta voi ennakkoon varata auton Borgholmista.  Muuta paikkaa ei ole Borgholmissa.  Seuraava taitaa olla Byxelkrokn kalakauppias tai xx:ssa Kalmariin lähtevän sillan alla oleva huoltoliike.. Tätä ohjetta en lähtisi ensimmäisenä vaihtoehtona lähestymään.. :-)

Ongelmaisia datayhteyksiä 10-15.7...

Kuulumiset seuraa perässä.. Utklipan ja hylkeet, Christiansö ja 1700- luku...
Huimia paikkoja Itämerellä 😊

torstai 9. heinäkuuta 2015

9.7.2015 Päivä Borgholm

Illan tuulenpuuskat nukuttivat.. tai ne vaimenivat ja sitten nukahti.., lähdetään siitä että puuskat olivat tuo nukuttava tekijä.  Tuntuu positiivisemmalta,  sillä aamulla taas herättiin kun puuskat kertoivat, että nyt on aika herätä :-)

Veneeseen on kerääntynyt läjä kaikenlaisia kirjoja ja lehtiä.
Näkyy kauaksi merelle

tiistai 7. heinäkuuta 2015

8.7.2015 Byxelkrok-Borgholm

Blå Jungfrun
Aamuherätys oli laitettu kello 6, mutta heräsinkin naapuriveneen lähtöön klo 5:15.  Turun pursiseuran Henriikka lähti kohti pohjoista, meitä iäkkäämpi pariskunta, ovat kierrelleet näitä vesi jo monta monituista vuotta.  Seuraava lähtijä oli naapuri toiselta puolelta, kello 5:35, Ruotsalainen Comfortina 33 ja he lähtivät myös pohjoiseen.  Näin päästiinkin meidän kellonsoittoon 6:00 ja meillä taisi olla nopein "renkaidenvaihto" tälle kesälle, sillä köydet olivat irti jo 6:15.
Yöllä tuuli oli tyyntynyt ja kääntynyt, joten se mitä nukuttiin, nukuttiin kivasti

6-7.7.2015 Byxelkrok ..

Aamupuurot ja kahvit saatiin keitettyä, joten illan kaasuihmettelyt jäi pienoiseksi arvoitukseksi.  Tämän osalta edetään suunnitelma Borgholm/Kalmari, jää odottamaan toteutumistaan.

Odotettu matalapaine atlantilta saapui, kuten sääennuste lupasi.  Maanantaina aamusta tuli muutama pieni sadekuuro, sellaisia mitkä vain kasteli paikat.  Toiset lähtivät aamusta vaihtamaan paikkaa, jopa aika myöhäänkin tulevaan säähän nähden, sillä ainut tässä lähellä oleva satama on pohjoiskärjessä oleva Nabbelund.

sunnuntai 5. heinäkuuta 2015

5.7.2015 Visby-Öland/Byxelkrok

Yö meni levollisesti, vaikka aika pitkään tuli valvottua ja juhlittiin ns "hengessä mukana" etänä.  Aamun toimina oli satamamaksun maksaminen, eli täällä ilmoittaudutaan ja maksetaan sitten poislähtiessä kulutetuista palveluista.  Suihkukerta/hlö 10kr jne.  Satamapalveluihin meni 1080kr + dieseliä otettiin varuiksi 155 litraa (2300kr).  Näin aamutoimet tehty ja matkaan päästiin aurinkoisessa ja tyynessä säässä 9:30.
Tyyntä on..

lauantai 4. heinäkuuta 2015

3-4.7.2015, Visby

Visby näytti meille parhaimman puolensa, ainakin ilmojen puolesta.  Helleraja paukkui ja aurinko paistoi.  Haasteena oli, että "kalkkilaivan" ihonvärin omaavat Itämeren kävijät eivät polttaisi hipiänsä pahasti..  Kertoimet ovat kovia, mitään suuria voittoja ei kuitenkaan saatu mutta pahemmilta vammoilta säästytty.

torstai 2. heinäkuuta 2015

2.7.2015 Lickershamn-Visby..

Mastomeri allonmurtajan takana
Aamuherätys, Johanna joka-aamuinen uinti meressä ja matkaan.  Sen verran unihiekka vielä vaivasi että keulaköydet otettiin väärässä järjestyksessä irti.. siis tuulenpuoleinen viimeisenä!!  Hiljaa keskusteltiin, että ei naapurit heräisi..

Vähäinen tuuli 2-3m/s tuli SW suunasta, kuinkas muuten.  Näin matka taitttiin täysin vastaisessa ja kummallakaan ei ollut virtaa nostaa purjeita.  Kivasti menee näin, aamutoimia tehden.

keskiviikko 1. heinäkuuta 2015

1.7.2015 Lickershamn...

Se on sitten heinäkuun 1. päivä ja 1/3 takana.. mitäpä näitä laskemaan, päivä kerrallaan luotuja päiviä eletään :-).

Lickershamn on ihanan rauhallinen paikka.  Tykkäsimme siitä molemmat.  Perinteisesti pidimme "vapaa päivän" pidemmän siirtymisen jälkeen ja nukuimme aamulla pidempään. Sitten miettimään päivän ohjelma muodostui ympäristöön tutustumisen tiimoille ja ihan vain oleilua, sekä huomisen siirtymisen optimointia.. mihin aikaan kannattaa lähteä Visbytä kohti.

tiistai 30. kesäkuuta 2015

30.6.2015, Gotska Sandön-Gotland / Lickershamn

Aamu herätys 6:30 ja valmistautuminen lähtöön.  Yö tuli nukuttua paremmin kun siirryttiin rantavesiin.  Kumppari oli yön kuivumassa etukannella, mutta aamukaste oli vielä tiukasti sen pinnassa.  Sitä kuivatessa aurinkon paisteessa tuntui että on ensimmäisiä vähän lämpimämpiä aamuja.. siis kesän henkäys..

Vesi on tällä paratiisisaarella kirkasta.  Johanna sanoikin, että ollaan kuin Aatami ja Eeva, kahdestaan autiolla saarella.  No, on saarella muitakin, saaren keskellä on kylä ja muita veneilijöitä tosin matkaa heihin useampi kilometri.

maanantai 29. kesäkuuta 2015

29.6.2015 Gotska Sandön, Day at Paradise...

Aamu Gotska Sandössä ei auennut paisteessa, kuten eilinen ilta oli loppunut.  Myöhään illalla voimistunut tuuli keinutti venettä enemmän, mitä kehdon kuuluisi keinua ja täten aika-ajoin keinunnan ääri liike sai unen katkeamaan.  Aika ihmeellisesti mainingit tai laivojen aallot aikaan saivat nuo ääri liikkeet.  Tuuli tuli lounaasta ja ankkuri paikkaan suoraan osunut, mutta jotenkin yli kahden km päässä olevan niemen takaa tuli aaltoja, mitkä kääntyivät tähän rannalle...
Las Palmas Entry..

sunnuntai 28. kesäkuuta 2015

28.6.2015 Huvudskär-Gotska Sandön

Huvudskäristä lähtö venähti hiukan, ei niin hyvin nukutun yön jälkeen ja ankkuria nostettaessa, mukana nousi vanha kalaverkkojata, jossa oli mukana kohtuullinen tukko meriheinää ja savea.  Eilen ankkuroitaessa uudestaan, oli ankkuri täysin puhdas, eli siinä kohtaa näytti olevan hiekkaa, mutta nyt kunnon savijästiä..
Gotska Sandön auringonlasku
Ei muuta kun leka sen verran ylös että puukolla pääsi irroittamaan verkon ja sitten tökkimään savipaakut pois + harjalla "kiillotus" päälle + työvälineiden ja vaatteiden pesu.

lauantai 27. kesäkuuta 2015

27.6.2015 Wasahamnen-Huvudskär..

Eilen ei ollut lähtöpäivä, vaan se on tänään lauantaina :-).. tähän sopii hyvin Suurlähettiläiden mukaansatempaavat laulunsanat "Kun tänään lähden otan mukaan mitä tarvitsen,
taivaalta tähden valitsen ja sitä seurailen. Kun tänään lähden en taakse aio vilkaistakaan
taivaalta tähden valitsen vaikken sitä kiinni saa.  Jotain ihmetyttää kun se kysyy mihin meen
Ja mä vastaan: "Mihin vaan"  Ja se kertoo mitä kuuluu ja miten sillä menee, se tekee lähdöstäni paljon helpompaa.."  Parit kerrat tuotakin värssyä työmatkoilla hyräilty, kun kotia kiire ollut.. :-)

perjantai 26. kesäkuuta 2015

26.6.2015, Day 4, Oh think twice, it's another day ..

Kellon herätykseen heräsimme, ilta pitkään meni.
Ei jaksais nousta, niin lämmin vällyn alla on.
Ylös kampeaa hän, aamutoimille rientään.
Sieltä palattuaan huomaa hän, Hän noussut on.
Hiljaista aamupöydässä on, ei tunnu normaalilta tää.
Aamupala, kauppaan ja menoksi, ei lähde tää lennoks'.
Taivas pistää vastaan, vettä niskaan nappaa.
Kauppaan ja plään..  mikä plään?

torstai 25. kesäkuuta 2015

25.6.2015, Day 3 at Stockholm

Polje, polje, poooljjjjeee...  Kyllä sitä ketjua riittää ja riittihän sitä.  Eikä ole vielä lähelläkään loppumista.  The Royal National city park, An Historical Bike Ride oli oppaana ja sitä lähdettiin toteuttamaan.  Tähtäimessä Vickanin linna, josko nähtäisiin heidät leikkimässä nurtsilla.

keskiviikko 24. kesäkuuta 2015

24.6.2015, Day 2 at Stockholm...

Frida..
Päivän epistola alkoi muodostua aamun sateesta.. siis illalla jo satoi ja vähän sadetta oli vielä aamullakin.  Ennuste lupaili että poutautuu pikkuhiljaa kunnes taas myöhempään illalla ripottelee taas..  Näin päivän plan muuttui, tänään ei menty pyöräilemään 60km puistolenkkiä, vaan vietetään kaupunkipäivää.  Heti aamusta missatiin, nukuttiin vähän pitkään ja oltiin Abba museon portilla liki tunti aukeamisen jälkeen.

tiistai 23. kesäkuuta 2015

23.6.2015 Vaxholm-WasaHamnen(Stockholm)

Pieni on maailma, missä ei Lahden purjehdusseuran veneitä tai jäseniä tapaisi.  Vaxholmissa vastaan tuli seuramme Naiskippari Elisabeth.  Vene on vaihtunut Infernosta Finngulfiin ja jalkojakin lisääntynyt, mutta LPS:n lippu liehui perässä ja tämä kiinnitti huomioni.  Viimeksi tapasimme sisävesillä, Ykskoivussa, joka on yksi seuran tukikohdista.  Treenasivat naisistolla Päijännekisoihin, olikohan vuosi jotain 2004??  Ei saata muistaa enään..
Vaxholm ja LPS-lippu

22.6.2015 Yxlan (Sillviken)-Vaxholm...

Sillvikenin lahdenpohjukka
Sillvikenin lahdenpohjukka on ihan kelpo pysähtymispaikka ja varteenotettava vaihtoehto Furusundin huvivenesatamaan, jos ei pelkää ankkkurin kanssa touhuta.  Rauhallinen ja suojaisa.  Nukuimme kuin aviopari..   koko yön levollisesti.  Illalla oli kiva katsoa ohiajavia risteilyaluksia, niiden valot alkoivat hämärässä näkyä kivasti.  Toisilla kohde Maarianhamina, Helsinki, Tallinna, jne..

sunnuntai 21. kesäkuuta 2015

21.6.2015 Håkanskär-Yxlan (Sillviken)

Aamun merinäköala, Håkanskär
Hyvin nukutun yön jälkeen, alkoi aamulla aikaisin taas keikuttamalla. Tuleeko nuo mainingit n. 6 nm päässä menevistä lautoista?  Tiedä näitä mutta Håkanin saari on tutustumisen arvoinen, jos keli vain sen sallii.  Aamupalan jälkeen katsoimme päivän alustavan reittisuunnitelman ja tässä vaiheessa ei vielä tiedetty, oliko päivän päätepiste Vaxholm, Yxlan vai jokin muu..

lauantai 20. kesäkuuta 2015

20.6.2015 Maarianhamina-Håkanskär...

Eka blokipäivitys ja mobiililaitteella :-)
Johanna tuossa laittoi aamun tunnelmia ja siitähän ne ovat nousseet oikein huimiin lukemiin.  Matka Ruotsin puolelle meni vähätuulisissa olosuhteissa, vanhaa maininkia tai rahtilaivojen aikaansaamia aaltoja oli koko matkan, sen verran että nostettiin isopurje tasoittamaan menoa..  auttoiko vai ei??  sitä on vaikea sanoa, mutta muutaman myötätuulikymmenyksen ehkä antoi.  Nyt on erilaista mitä matka Maarianhaminaan.. :-)
Ruotsin aluevesillä

20.6.2015 Maarianhamina - Ruotsi

Lähtö Maarianhaminasta klo 9.16, aurinko paistaa, eikä tunnu kylmältä 😊
(normivarustus päällä - pitkät kalsarit jne)